اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

وزارت خارجه‌ی امریکا: هزاره‌ها خشونت ساختارمند از سوی طالبان متحمل شده‌اند

جاده‌ی ابریشم: وزارت امور خارجه‌ی امریکا، در گزارش سالانه‌اش می‌گوید که هزاره‌ها در افغانستان، مورد خشونت یا تبعیض نژادی-قومی سیستماتیک قرار گرفته‌اند.

در این گزارش که روز دوشنبه، ۳ ثور- نشر شده، آمده است: «هزاره‌ها سومین گروه قومی بزرگ در کشور و عمدتاً مسلمانان شیعه، بار عمده‌ی تبعیض سیستماتیک توسط طالبان را متحمل شدند.»

بر اساس گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا، تبعیض اجتماعی علیه هزاره‌ها در افغانستان، به شکل اخاذی از طریق مالیات غیرقانونی، استخدام اجباری، کار اجباری، آزار فیزیکی، مصادره‌ی اموال و بازداشت، انجام شده است.

بر اساس این گزارش، کوج اجباری، یکی دیگر از ابزارهای اعمال تبعیض سیستماتیک علیه هزاره‌ها در افغانستان است و گزارش‌های زیادی مبنی بر اخراج اجباری خانواده‌های هزاره از سرزمین شان توسط طالبان وجود دارد.

در گزارش وزارت امور خارجه‌ی امریکا با اشاره به خشونت در برابر هزاره‌ها در ولسوالی ارزگان خاص ارزگان، آمده است: «در آگست ۲۰۲۳، خانه‌های هزاره‌ها در ارزگان سوزانده شد، درختان میوه‌ی شان قطع و چرا‌گاه‌های آن‌ها مصادره شد.»

در گزارش به نقل از یکی از بزرگان برجسته‌ی هزاره‌ها در ارزگان خاص، آمده است: «حداقل ۱۳ نفر از باشندگان هزاره در یکی از روستاهای این ولایت [ارزگان]، در دو سال گذشته به قتل به رسیده‌اند.»

بر اساس این گزارش، کشتار هزاره‌ها، بخشی از یک کارزار علیه جامعه‌ی هزاره است تا آن‌ها را به زور از سرزمین‌ها و خانه‌های شان بیرون کنند.

در گزارش وزارت امور خارجه‌ی امریکا، هم‌چنان آمده که در ۲ اکتبر ۲۰۲۳، کوچی‌های مسلح، درختان یک مکتب دولتی در ولسوالی ورس بامیان را در تلاش برای تصاحب یک زمین بزرگ که شامل مکاتب دخترانه و پسرانه، یک مکتب زراعت و ولسوالی محلی بود، قطع کردند. هم‌چنین، کوچی یک بازار که شامل بیش از ۱۰۰ دکان محلی بود را تصاحب کردند.

در این گزارش آمده که زمین‌های دولتی و دکان‌های مردم هزاره در ولسوالی ورس بامیان، پس از تصمیم کمیسیون حل مناقشه که توسط والی بامیان ایجاد شده بود، به کوچی‌ها داده شده است. گزارش گفته است که کوچی‌های مسلح، «آموزگاران و دانش‌آموزان مکتب را تهدید کرده‌ و به باشندگان این مکتب‌ها هشدار داده‌اند که تاریخ قوم هزاره در کشور به پایان رسیده است.»

طالبان پس از بازگشت به قدرت، خشونت ساختارمندی را در برابر هزاره‌ها در پیش گرفته‌اند و در این راستا، هزاره‌های زیادی در ولایت‌های مختلف، به کوچیدن از خانه‌ها و روستاهای شان مجبور شده و در موردهایی هم، با پرداخت مالیه‌های سنگین روبه‌رو شده‌اند.