ادبیات اسلایدر حقوق بشر زنان فرهنگ و هنر

برگزاری رقابت کتاب‌خوانی در لعل‌وسرجنگل غور؛ دختران مقام دوم را به دست آوردند

فریبا همراز

در شرایطی که زنان و دختران به دلیل قرارگرفتن زیر انبوهی از محدودیت‌های طالبانی و جامعه له می‌شوند، شماری از دختران هنوز امید به آینده را از دست نداده و با کوچک‌ترین فرصتی که به دست می‌آورند، تلاش می‌کنند شخصیت واقعی خود شان را بروز دهند؛ این که در هر حالتی دوست ندارند از کتاب دور شوند. اشتراک پررنگ دختران در یکی از رقابت‌های کتاب‌خوانی که به تازگی در ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور به راه انداخته شده، گواه این مدعا است.

یک نهاد فرهنگی به نام «مجمع علمی و فرهنگی پیام‌رسان مهر»، به هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی میان جوانان، یک رقابت کتاب‌خوانی را در ولسوالی لعل‌وسرجنگل به راه انداخته بود و مردان و زنان می‌توانستند در آن اشتراک کنند. مبلغ‌زاده لعلی، مسئول و بنیان‌گذار این مجمع فرهنگی، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «در مسابقات کتاب‌خوانی در مرکز لعل، ۱۲۰ دانش‌آموز دختر و ۹۸ دانش‌آموز پسر و هم‌چنین در قریه‌ی تلخک، ۷۰ دانش‌آموز دختر و ۳۰ دانش‌آموز پسر اشتراک کرده بود.»

به گفته‌ی مبلغ‌زاده، میزان علاقه‌مندی جوانان برای اشتراک در رقابت‌های فرهنگی به ویژه کتاب‌خوانی در مقایسه با دوره‌ی جمهوری، کم‌رنگ‌ شده؛ اما با این هم، صدها جوان در رقابتی که به تازگی برگزار شده بود، اشتراک کرده‌اند. در این رقابت، کتاب «قله‌ها و دره‌ها» از دکتر اسپنسر جانسون، برای دانش‌آموزان و اشتراک‌کنندگان معرفی شده بود. مبلغ‌زاده در مورد اهمیت این کتاب، می‌گوید: «اشتراک‌کنندگان با مطالعه‌ی این کتاب قادر خواهند شد که بدانند چه گونه به موفقیت دست پیدا کند، با مشکلات مبارزه کند و چه طور دیرتر به بلندترین نقطه‌ی موفقیت بمانند.»

در این رقابت‌، مقام نخست را از میان پسران و مقام دوم را از میان دختران به دست آورده‌اند. لعل‌زاده، در این باره می‌گوید: «در مرکز لعل، واحد محمدی نمره‌ی اول و زهرا حسینی نمره‌ی دوم. در قریه‌ی تلخک، عبدالله پناهی نمره‌ی اول و فاطمه صاعدی نمره دوم شده است.»

به گفته‌ی مبلغ‌زاده، برای آن‌هایی که مقام نخست را به دست آورده‌اند، کمپیوتر اهدا شده و برای آن‌هایی که مقام دوم را به دست‌ آورده‌اند، بورسیه‌ی تحصیلی در نظر گرفته شده است.

بورسیه‌های مجمع علمی و فرهنگی پیام‌رسان مهر، شامل تحصیل در انستیتیوت‌های علوم صحی و دانشگاه و مرکزهای آموزشی است.

نزدیک به سه سال می‌شود که زنان و دختران، از آموزش و تحصیل بازداشته شده‌ و به نحوی به ماندن در چهاردیواری خانه یا انجام کارهای شاق محکوم شده‌اند. دوام این وضعیت سبب شده که زنان و دختران، خود شان را در برابر مردان ببینند و حس دیگرانگاری در آن‌ها شکل بگیرد؛ اما برگزاری رقابت کتاب‌خوانی در ولسوالی لعل‌وسرجنگل از سوی یک مرد و این که زنان هم در آن حق اشتراک دارند، توانست این حس را در شکیبا محمدی بکشد. او که باشنده‌ی لعل‌وسرجنگل است و در این رقابت کتاب‌خوانی اشتراک کرده، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «من مدت سه سال از درس و تحصیل فاصله گرفتم وگرنه حالا من صنف دوازده می‌بودم؛ مدت سه سال روی کتاب را باز نکرده بودم و مطالعه نمی‌کردم؛ چون انگیزه نداشتم و ناامید شده بودم از این که مکتب‌ها به رویم بسته شده بود.» او، می‌افزاید که با بسته‌ماندن دروازه‌های مکتب به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم، فکر می‌کرد مردان این سرزمین نیز از دوربین طالبان به جهان می‌نگرند و به زنان پشت کرده‌اند؛ اما «برگزاری این مسابقه‌ی کتابخوانی از سوی مردان دانش‌آموخته و باانگیزه، خیلی برایم مفید بوده است. فعلاً من امیدوارتر شدم و می‌خواهم اهدافم را از هر راهی که بتوانم، دنبال کنم.»
مجمع علمی و فرهنگی پیام‌رسان مهر، در ۱۴۰۱ توسط شماری از جوانان به هدف توسعه و رشد فرهنگی جامعه، راه‌اندازی سمینارهای علمی، برگزاری رقابت‌های کتاب‌خوانی و مبارزه‌ی روش‌مندانه با فقر و بی‌سوادی تأسیس شد. که به گفته‌ی آقای لعلی، در دیگر ولایت‌ها از جمله هرات، بامیان و کابل نیز فعالیت‌های فرهنگی دارد.

مبلغ زاده می‌گوید که مرکز فرهنگی پیام‌رسان مهر، تا اکنون چندین رقابت‌ کتاب‌خوانی را در هرات، کابل، بامیان و غور برگزار کرده است. او، هدف از برگزاری رقابت‌های کتاب‌خوانی در این ولایت‌ها را نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، عنوان می‌کند. به گفته آقای لعلی، فعالیت‌های این مجمع به رقابت‌های کتاب‌خوانی خلاصه نشده؛ بل که برگزاری دوره‌های گفتمان علمی، سمینار و صنف‌های کوتاه‌مدت روش تحقیق، سی‌وی‌نویسی و درست‌نویسی را نیز در برمی‌گیرد.