اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

کوچی‌ها در روستایی در میدان‌وردک کشت‌زار هزاره‌ها تخریب کردند

جاده‌ی ابریشم: باشندگان روستایی به نام «اغجم پایین» در ولسوالی مرکز بهسود، می گویند که کوچی‌های مسلح بر زمین‌های کشاورزی آن‌ها هجوم برده و بر آن ادعای مالکیت دارند.

باشندگان این روستا در ساحه‌ی کوتل ملایعقوب، می‌گویند که ۲۰ کوچی مسلح به فرماندهی فردی به نام «جانان» از قوم جانی‌خیل، پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته -۱۳ ثور- خانه‌های باشندگان روستا را محاصره کرده و بعد با ادعای مالکیت بر زمین‌های کشاورزی این روستا، مردم را آزارواذیت کرده‌اند.

یکی از باشندگان روستا، می‌گوید: «کوچی‌های مسلح بعد از آزارواذیت مردم قریه، تراکتوری که ما برای شخم‌زدن زمین‌ها کرایه گرفته بودیم را با تهدید آوردند و زمین‌های کشت‌شده‌ی ما را دوباره شخم زدند. به ناظرین شان دستور دادند که زمین‌ها حق ما است، از کشت و زراعت شان مراقبت کنید.»

باشندگان روستای اغجم پایین، می‌گویند که کوچی‌ها در تبانی با حاجی باذل؛ ناصر، پسر حاجی سید احمد و محمدعلی، پسر حاجی عباس، به روستا هجوم آورده و گفته‌اند: «این زمین‌هایی که شما کشت کرده اید، مربوط قریه گردن دِه –روستای هم‌جوار- است و ما از این زمین‌ها سند داریم. شما افزون بر این که حق کشت و زراعت این زمین‌ها را ندارید، باید ۲۰ساله اجاره‌ی این زمین‌ها را نیز پرداخت کنید.»

باشندگان این روستا، می‌گویند؛ زمین‌هایی که کوچی‌ها بر آن ادعای مالکیت دارند، زمین‌ پدری‌ شان است و از دیرسال به این سو در آن انواع مختلف نباتات را می‌کارند.

یکی دیگر از باشندگان روستای اغجم پایین، می‌گوید: «همین کوچی‌ها، در دور اول طالب در قریه‌ی هم‌جوار ما –قریه‌ی گردن دِه-همین گونه آمده بودند ساکنان آن جا را که تعداد شان به ۳۰ خانوار می‌رسید کوچ اجباری دادند و از آن‌ها به زور سند گرفتند که این زمین‌ها ملکیت کوچی است.»

او، می‌افزاید که بعد از سقوط طالبان، باشندگان روستای گردن دِه، می‌خواست سر زمین‌های شان برگردند؛ اما چند نفر از زورمندان آن ساحه در تبانی با حاجی باذل، ولسوال دور اول طالبان در حصه‌ی اول بهسود، مانع حضور آنان شدند.

به گفته‌ی این باشنده‌ی اغجم پایین، کوچی‌های حاضر در محل، به مردم گفته‌اند: «ما ناظرین کوچی‌ها استیم‌ و شما حق ندارید سر زمین های کوچی‌ها برگردید. طی این بیست سال دوران جمهوری، حاصلات این زمین‌ها را بستگان حاجی باذل جمع‌آوری می‌کردند.»

در نزدیک به سه سال گذشته، کوچی‌ها با هم‌کاری مستقیم و غیرمستقیم طالبان، زمین‌های باشندگان بومی به ویژه‌ هزاره‌ها را در ولایت‌های مختلف تصاحب کرده یا هم ارزش آن را از آن‌ها ستانده‌اند.