اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی: زندان‌های طالبان شکنجه‌گاه انسان است

جاده‌ی ابریشم: جنبش شنبه‌های ارغوانی، با استقبال از گزارش سالانه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، می‌گوید که وضعیت زندانیان در زندان‌های طالبان، بدتر از آن است که در گزارش منعکس شده است.

در اعلامیه‌ی این جنبش آمده است: «ما باور داریم که شمار زیادی از شهروندان افغانستان به ویژه زنان، در زندان‌های طالبان زندانی اند که اسامی شان به دلیل ترس از طالبان و افکار سنتی جامعه، منتشر نشده است.»

در اعلامیه هم‌چنان آمده که زندان‌های طالبان، شکنجه‌گاه انسان و زنان است و باید با فشار حداکثری از این زندان‌ها نظارت شود.

جنبش شنبه‌های ارغوانی، از حکومت امریکا خواسته که به دلیل جنایت‌های ضدبشری طالبان علیه شهروندان افغانستان به ویژه زندانیان سیاسی و زنان، از حمایت این گروه دست برداشته و صادقانه بر آن فشار وارد کند.

در اعلامیه‌ی این جنبش آمده است: «از سازمان ملل، نهادهای مدافع حقوق بشر و سایر جنبش‌های اعتراضی، می‌خواهیم تا جنایت‌های طالبان علیه زندانیان سیاسی و زنان را نادیده نگرفته و با ایجاد مکانیزم حمایتی مشخص از زنان زندانی، زمینه‌ی نظارت از زندان‌های طالبان را مساعد سازند.»
به باور این جنبش، طالبان تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر نبوده و تا زمانی که در قدرت نگه‌داری شوند، سرکوب و مرگ تدریجی شهروندان افغانستان به ویژه زنان و اقوام آسیب‌پذیر ادامه داشته و وحشت‌ناک‌تر از حال خواهد شد.

این جنبش، از جامعه‌ی جهانی به ویژه امریکا، می‌خواهد که از نگه‌داری طالبان در قدرت دست برداشته و از بدیل حکومت خودخوانده‌ی طالبان که حکومت مشروع، دمکراتیک و غیرمتمرکز است، حمایت کند.