اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

هزاره‌کشی در هرات؛ سریالی که با کارگردانی طالبان ادامه دارد

دهقان عصیان
طالبان که از مهم‌ترین گروه‌های عامل کشتار هزاره‌ها در افغانستان است، مثل گذشته، این سریال خونین را ادامه داده و تنها به دلیل فراگیربودن شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیرشدن فن‌آوری‌های تصویربرداری و ضبط صدا، نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به گونه‌ی مستقیم عقده‌ی قومی-بدوی خود را روی هزاره‌ها خالی کند؛ اما، آن را با نقاب داعش و کوچی اجرا کرده است.

دید ضدهزاره و نداشتن «حس‌ مسئولیت تأمین امنیت» آن‌ها، در گروه طالبان، سبب شده که دایره‌ی امنی برای کشتار هزاره‌ها در افغانستان شکل بگیرد و تحت نام داعش، به راحتی به طرح‌ریزی حمله‌ها در برابر هزاره‌ها و زمینه‌های اجرایی آن، دست پیدا کند. حمله‌های بزرگ داعش مانند حمله بر مرکز آموزشی کاج در کابل و حمله بر مسجد سه‌دکان در بغلان که از شهروندان هزاره صدها کشته و زخمی گرفت، نمونه‌هایی از برآیند کوتاهی طالبان برای تأمین امنیت این شهروندان است. در همین حال، روی‌کرد ضدهزاره‌ی طالبان و حمله بر آن‌ها و کوچ اجباری هزاره‌ها از خانه و زمین پدری‌ شان، به گروه‌های تروریستی این شهامت را می‌دهد که در برابر کشتار هزاره‌ها، هیچ هراسی از پی‌گرد از سوی طالبان را نداشته که این بدون شک، به قوت انگیزه‌ی آن‌ها برای کشتار هزاره‌ها کمک زیادی می‌کند.

در زیر، شماری از رویدادهای جداگانه در دوره‌ی حاکمیت گروه طالبان در هرات را می‌آورم که در چند ماه اخیر چهار عالم دین هزاره و چهار نفر دیگر در ساحه هزاره‌نشین این ولایت تیرباران شده‌اند.

۱: افراد مسلح ناشناس، یک‌شنبه‌شب -۳۰ میزان سال روان-، عیدمحمد اعتمادی، یکی از عالمان دینی هرات را از خانه‌اش در روستای خوش‌رود ولسوالی انجیل هرات، بیرون آورده و سپس به گلوله بسته اند.
منابعی در هرات به جاده‌ی ابریشم گفت که عیدمحمد اعتمادی، عضو شورای علمای هرات، از متنفذان و امام مسجد شعیان در روستای خوش‌رود بود و توسط نیروهای طالبان از خانه‌اش بیرون آورده شده و سپس تیرباران شده است.

۲: همچنان دو عالمان دینی دیگر به نام‌های رجب‌علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی، حوالی ۱۲:۰۰ چاشت ۲ قوس سال روان، توسط افراد مسلح موترسایکل‌سوار در شهرک جبرئیل هرات تیرباران شدند. یکی از منابع، در همان روز، به جاده‌ی ابریشم گفته بود: «رجب‌علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی، از علمای شیعه، امروز در شهرک المهدی جبرئیل هرات توسط افراد مسلح موترسایکل‌سوار به صورت فجیعی به شهادت رسیدند.»

مسئولان محلی طالبان در هرات، هنوز در باره‌ی این رویداد چیزی نگفته اند. و اما شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های فرهنگی و سیاسی، کشتار عالمان دینی اهل تشیع د این ولایت را ادامه‌ی «نسل‌کشی» هزاره‌ها عنوان کرده اند.

۳: ترور عالمان دینی هزاره‌تبار در هرات به اخلاقی و هدایتی پایان نیافت. به دنبال آن، افراد مسلح ناشناس، در تیراندازی بر یک سه‌چرخه در شهر هرات، شش تن را کشته اند. این رویداد، پس از چاشت -۱۰ قوس-، در منطقه‌‌ی «کوره ملی» در شهرک جبرئیل شهر هرات رخ داده که در آن، چهار مرد به نام‌های محمد محسن حامدی و محمد تقی صادقی، عوض و سخیداد، دو زن به نام‌های حکیمه و نجیبه کشته شده اند.

رخشانه، با نشر گزارشی از این رویداد در ۱۳ قوس، نوشته که مهاجمان مسلح، سوار بر موتر تیزرفتار، حوالی ۱۲:۳۰ پس از چاشت جمعه -۱۰ قوس- با خون‌سردی تمام بر غیرنظامیان در منطقه‌ی موسوم به «کوره ملی» شهرک جبرئیل شهر هرات تیراندازی کردند. رخشانه به نقل از یکی از منابعش، نوشته: «مسافرین یک سه‌چرخ مسافربری، از سوی مهاجمان سوار بر موتر فلدر سفید و بدون پلیت، ریگ‌بار شده‌ و فرار کردند و ما نتوانستیم شمار مهاجمان را تشخیص دهم و این که چه کسانی بودند.»

به گزارش رخشانه، محمدمحسن حامدی، امام مسجد «حضرت ابوالفضل» و محمدتقی صادقی، امام مسجد «رسول اعظم»، دو باشنده‌ی منطقه‌ی کوره ملی و سه عضو یک خانواده به شمول یک زن به نام نجیبه از باشندگان منطقه‌ی « پل‌پشتون» و یک زن دیگر به نام حکیمه از منطقه‌ی «کوره ملی»، در این حمله کشته شده اند. در این رویداد، دو تن زخم برداشته که یکی از آن‌ها به دلیل وخیم‌بودن وضعیتش، برای درمان به ایران منتقل شده است.

رخشانه نوشته که صبح روز جمعه، سخی‌داد غلامی که باشنده‌ی ساحه‌ی «پل پشتون» است، هم‌راه اعضای خانواده و دو عالم دینی که باشنده‌ی «شهرک شهدا» استند، به «شهرک سبز»، خانه‌ی بستگان خود رفته بودند. چاشت همان روز، با سه‌چرخه‌ای که راننده‌اش هم از بستگان شان بوده، به سمت شهرک شهدا و جبرئیل در حرکت بودند که موتر نوع «فیلدر» سفیدرنگ و بدون پلیت، آن‌ها را تعقیب کرده و در انتهای سرک شهرک سبز که به جاده‌ی نقره وصل می‌شود، سه‌چرخ را توقف داده و سرنشینان آن را پایین کرده ‌اند.

سرنشینان سه‌چرخ شامل سخی‌داد غلامی هم‌راه همسر و پسرش، دو عالم دینی، یک زن هم‌راه داماد خود، از بستگان خانواده سخی‌داد و به شمول راننده‌ی سه‌چرخ که در مجموع هشت نفر بوده‌ اند. به گفته‌ی منبع، افراد مسلح وقتی آن‌ها را از سه‌چرخ پایین کرده اند، پرسیده ‌اند که کجا رفته بودند و به آن‌ها اجازه‌ی صحبت‌کردند نداده و تیرباران شان کرده اند. افراد مسلح، پس از این که بر سخی‌داد و هم‌راهانش شلیک می‌کنند، دوباره با موتر خود به سمت شهرک سبز برمی‌گردند. به گفته‌ی منبع رخشانه، صورت افرادی‌که به سرنشینان سه‌چرخ شلیک کرده ‌اند، بسته بوده است.

به گزارش رخشانه، می‌گوید که در این رویداد، سخی‌داد غلامی هم‌راه همسر و پسرش، محمدمحسن حامدی و محمدتقی صادقی، عالمان دینی، یک زن و یک پسر دیگر از بستگان سخی‌داد کشته شده‌ اند. سید حسین، راننده‌ی سه‌چرخ که به‌ شدت زخمی شده، فردای آن روز، برای درمان بهتر به ایران انتقال داده شده است و یک پسر دیگر نیز از بستگان سخی‌داد که گلوله به دستش اصابت کرده بود، از شفاخانه مرخص شده است.

طالبان در هرات نیز، گفته‌ اند در این حمله شش تن کشته‌ و دو تن زخمی شده‌ است.

رخشانه گزارش داده که پس از آخرین رویداد، شماری از مقام‌های طالبان به ‌شمول حیات‌الله مهاجر فراهی، معاون والی طالبان برای هرات، به شهرک جبرئیل رفته‌ و از تأمین امنیت و جلوگیری از تکرار حمله‌ها و ترور عالمان دینی شیعه اطمینان داده اند.

واکنش‌ها به حمله بر سه‌چرخ در هرات
حمله‌ی ۱۰ قوس بر شهروندان هزاره در شهرک جبرئیل هرات، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به هم‌راه داشت و شمار هم در سوگ ازدست‌دادن عزیزان شان در این رویداد نوشتند.

رضا ناطقی، یکی از کاربران فیسبوک که محسن حامدی، شوهرخواهرش را در این رویداد از دست داده، خطاب به خواهرزاده‌اش، نوشته که محمدحسین، خواهرزاده‌اش، هنوز خیلی کوچک است و نیاز شدید داشت که حمایت و سایه‌ی پدرش روی سرش باشد. «محمدحسین حامدی، امروز آخرین تکیه را به پیکر پاره پاره پدرش زد و وداع کرد. این وداع آن قدر تلخ است برایم که تمام وجودم را آتش زده است؛ ولی تنها چیزی که کمی دردم را تسکین می‌دهد، وعده‌ی الهی است که خون شهید خشک نمی‌شود.»

ناطقی نوشته که محمدمحسن حامدی، یک طلبه‌ی بی‌گناه و جوان متدین بود؛ اما متأسفانه در چندقدمی خانه‌ی شان، توسط تروریستان کوردل، کشته شد. «یتیمان کوچکش، رقیه‌وار و سکینه‌وار امشب او را گم کرده. نمی‌دانیم چه جواب بدهیم.»

امیر احسانی، دیگر کاربر فیسبوک و یکی از دوستان محسن حامدی، نوشته است: «همین چند روز پیش آمدم هرات، زنگ زدم احوال شه گرفتم، خیلی خوش‌حال شد؛ با همون طبع شوخ و شیرینش، گفت: قندک خوب شد آمدی حتما میایم از نزدیک می‌بینی؛ ولی متأسفانه فرصت کم بود، قسمت نشد از نزدیک ببینم.»

محمدرضا عالمی لعلی، فعال اجتماعی و یکی از دوستان محسن حامدی، نوشته که او از دوستان دوره‌ی طلبگی‌اش بود و جوانی پرشور و سخی. «در حالی که مبلغ دین بود، از امکانات اندکی که در اختیار داشت، تیم‌های فوتسال و بخش‌های ورزشی را حمایت می‌نمود. متأسفانه، امروز دستان نابه‌کار قاتلان بی‌رحم، او را با جمعی از بی‌گناهان در هرات گلوله‌باران کردند.»