اسلایدر حقوق بشر زنان

کمیته‌ی حمایت از نظامیان پیشین افغانستان: برای رهایی فوری هزاران نظامی پیشین اقدام شود

جاده‌ی ابریشم: کمیته‌ی حمایت از نظامیان پیشین افغانستان، از سازمان ملل متحد، کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ، نهادهای حقوق‌بشری و جامعه‌ی جهانی، می‌خواهد تا نظارت بر زندان‌های گروه طالبان به ‌ویژه زندان‌های زیر کنترل استخبارات این گروه را افزایش داده و برای رهایی فوری هزاران نظامی پیشین اقدام کنند.

اعضای این کمیته، امروز (یک‌شنبه، ۱۵ دلو) در اعلامیه‌ای، گفتند که نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین، تنها به دلیل حمایت از مأموریت نیروهای بین‌المللی در افغانستان، توسط طالبان بازداشت و در زندان‌های وحشت‌ناک این گروه شکنجه می‌شوند.

کمیته‌ی حمایت از نظامیان پیشین افغانستان در اعلامیه‌اش با اشاره به نشست کمیته‌ی روابط خارجی کانگرس امریکا، می‌گوید که برگزاری چنین نشست‌ها کافی نیست و نظامیان حکومت پیشین افغانستان، به توجه بیش‌تری نیاز دارند.

در اعلامیه آمده که بازداشت گسترده‌ی نظامیان پیشین توسط طالبان و کشتارهای فراقانونی این نیروها به دلیل حمایت از نیروهای بین‌المللی به ویژه امریکا، باعث شده که این نظامیان به کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان مهاجرت کنند.

بر اساس این اعلامیه، نظامیان حکومت پیشین در ایران، پاکستان و در داخل کشور، در وضعیت بد اقتصادی و خطر بازداشت قرار دارند و از آینده‌ی کاملاً مبهم و نامعلوم رنج می‌برند.

در اعلامیه هم‌چنان آمده که نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان، برخلاف فرمان عفو عمومی رهبر طالبان، به گونه‌ی گسترده بازداشت، شکنجه و کشته می‌شوند.

به گفته‌ی اعضای این کمیته، نیاز است تا فشارهای بین‌الملی بر طالبان افزایش یافته و برای توقف بازداشت، شکنجه، توهین، تحقیر و کشتار نظامیان پیشین اقدام جدی انجام شود.

اعضای کمیته‌ی حمایت از نظامیان حکومت پیشین افغانستان، از هم‌کاران بین‌المللی شان به ویژه امریکا و کانگرس این کشور، می‌خواهد که نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین را در این شرایط دشوار تنها نگذاشته و در رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی شان، سهولت‌های لازم را فراهم کرده و برای آن‌ها به ویژه نظامیان زن، ویزای بشردوستانه صادر کند.

کمیته‌ی روابط خارجی کانگرس امریکا، چهارشنبه‌ی هفته گذشته، نشستی را برای بررسی انتقام‌جویی طالبان علیه هم‌کاران پیشین افغان نظامیان امریکایی برگزار کرده است.

این نشست با حضور جمهوری‌‌خواهان، دمکرات‌ها‌ و کهنه‌سربازان حامی این همک‌اران محلی و هم‌چنان یک روزنامه‌نگار افغان برگزار شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در واکنش به انتقادها از انتقام‌گیری این گروه از هم‌کاران محلی پیشین ارتش امریکا در افغانستان، گفته که فرمان عفو عمومی پابرجا است و هیچ‌ کسی در معرض انتقام‌جویی نیروهای این گروه قرار ندارد.

در بیش‌تر از دو سال گذشته، ده‌ها نظامی حکومت پیشین توسط نیروهای طالبان، بازداشت، زندانی و شکنجه شده اند که در برخی موارد به مرگ آن‌ها انجامیده است.