اسلایدر تحلیلی خبری گزارشها

نشست‌ سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل: طالبان به صورت سازمان‌یافته حقوق زنان افغانستان را نقض کرده است

 جاده‌ی ابریشم: هفتادوهشتمین جلسه‌ سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشتراک نمایندگان بلندپایه و سران کشورها در مقر این سازمان در نیویورک، پس از پنچ روز در ۳۱ سنبله به پایان رسید. رهبران جهان در این نشست، در مورد مسائل مهم بین‌المللی از جمله مسئله‌ی افغانستان سخن‌رانی کردند. افغانستان محور اصلی صحبت‌های قدرت‌های بزرگ و هم‌چنین کشورهای منطقه‌ی نزدیک به افغانستان بوده است. وضعیت حقوق‌بشری، تبعیض علیه زنان، فروپاشی نظام اقتصادی و افزایش گروه‌های تروریستی، از اصلی‌ترین نگرانی‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه در مورد افغانستان بودند.

تبعیض سیستماتیک علیه زنان
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آغاز نشست سالانه‌ی مجمع عمومی این سازمان، از وضعیت حقوق بشر و به ویژه شرایطی که بر دختران و زنان از سوی طالبان تحمیل شده، انتقاد کرد و گفته که این گروه، به صورت سازمان‌یافته حقوق زنان در افغانستان را نقض کرده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه‌ی کانادا نیز، در دومین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، -۲۸ سنبله- تلاش طالبان برای حذف زنان و دختران در افغانستان را ویران‌گر توصیف کرد. او گفت؛ دخترانی که از آموزش محروم شده‌ اند، در معرض ازدواج اجباری قرار گرفته‌ و ممنوعیت زنان از کار نیز، باعث کاهش فعالیت‌های اقتصادی شده که در نتیجه، تأثیرات ویران‌گری را بر افغانستان خواهد گذاشت.

هم‌زمان با جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این سازمان با نشر گزارشی گفته است که زنان افغانستانی، از وضعیت روحی و روانی آشفته و در معرض خطر رنج می‌برند. سه نهاد مربوط به سازمان ملل متحد، سه‌شنبه‌ی هفته گذشته -۲۸ سنبله-، گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌دهد زنان افغانستانی، از افسردگی، بی‌خوابی، ناامیدی، بی‌انگیزگی، ترس، اضطراب، انزواگرایی و فشارهای روانی برای خودکشی رنج می‌برند. در این تحقیق که از طرف نهاد زنان سازمان ملل و یوناما با هم‌کاری مؤسسه‌ی مأموریت کمک‌رسانی بین‌المللی انجام شده، آمده که وضعیت روانی زنان در افغانستان، در حال بدترشدن است.

سازمان ملل متحد، می‌گوید که با توجه به محدودیت‌های آموزشی، شغلی، امدادرسانی، مشاوره و برقراری روابط اجتماعی از سوی طالبان، امکان درمان و ارائه‌ی مشاوره‌های روان‌شاسی برای معالجه‌ی بیماران ناممکن است.

افزون بر سخن‌رانی‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی که رهبران جهان در مورد افغانستان در آن حرف زدند، چند نشست دیگر نیز در حاشیه‌ی جلسه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار شد. یکی از این نشست‌ها زیر نام «هم‌بستگی جهانی با زنان و دختران افغانستان»، سه‌شنبه‌ی هفته گذشته – ۲۸ سنبله-، به میزبانی ایرلند با حضور رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، برگزار شد. معاون دبیرکل ملل متحد، در این نشست گفت که رهبری طالبان با اعمال یا تشدید محدودیت‌هایی که برخلاف اصول اساسی سازمان ملل متحد و منشور آن است، مشارکت جامعه‌ی بین‌المللی در افغانستان را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده ‌است.

در همین حال، وزیران خارجه‌ی ۱۲ کشور به شمول فرانسه، دنمارک، اسپانیا، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، آلبانیا، آلمان، بلجیم، کابوورد، کروواسی، مالتا و کاستاریکا، در حاشیه‌ی هفتادوهشتمین جلسه‌ی مجمع عمومی ملل متحد، با نشر یک اعلامیه‌ی مشترک، از عادی‌شدن خشونت علیه زنان در افغانستان ابراز نگرانی کردند. آن‌ها گفتند که فرمان‌های رهبر طالبان، در راستای نهادینه‌شدن تبعیض جنسیتی سیستماتیک علیه زنان صادر شده که به حذف کامل آن‌ها از اجتماع منجر شده است. در اعلامیه‌ی مشترک این دوازده کشور، آمده که تصمیم‌های طالبان مبنی بر نقض حقوق بشر، آزادی‌های زنان و ممنوعیت کار زنان در نهادهای داخلی و بین‌المللی، بر ارائه‌ی خدمات مؤثر توسط سازمان‌های بین‌المللی به شدت صدمه می‌رساند.

هم‌چنین یک نشست دیگر، زیر نام «مبارزه با آپارتاید جنسیتی: وضعیت زنان و دختران در افغانستان» جمعه‌ی هفته گذشته -۳۱ سنبله-، با حضور ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان؛ نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد و شماری از مدافعان حقوق بشر برگزار شد. در این نشست شماری از نمایندگان کشورهای جهان و کارشناسان حقوق بشر نیز، حضور داشتند و سخن‌رانان در مورد وضعیت زنان در افغانستان و مبارزه با تبعیض علیه زنان در این کشور صحبت کردند.

رشد تروریزم

تهدید‌های تروریستی از داخل خاک افغانستان و افزایش گروه‌های تروریستی در این کشور، از اصلی‌ترین نگرانی‌های کشورهای همسایه‌ی افغانستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. رییسان جمهور ایران و تاجیکستان، در حاشیه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیداری در مورد افزایش و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند. رهبران هر دو کشور، برای جلوگیری از حضور و گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان، خواهان برگزاری نشستی از سوی کشورهای همسایه‌ی افغانستان شد.

جلیل عباسی جیلانی، وزیر خارجه‌ی موقت پاکستان نیز، در حاشیه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به رسانه‌ها گفته است که حمله‌ها علیه پاکستان، از خاک افغانستان برنامه‌ریزی می‌شوند. او، افزوده که فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، نه تنها که برای پاکستان، بل که برای تمام همسایه‌های این کشور و منطقه نگران‌کننده است. وزیر خارجه‌ی پاکستان از طالبان خواسته است که به تعهدات خود برای مبارزه با تروریزم متعهد باشند. جیلانی، چهارشنبه‌ی هفته گذشته -۲۹ سنبله-، در نشست انجمن آسیایی نیویارک نیز، گفته بود که پاکستان اکنون با خطر فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله شاخه‌ی خراسان داعش و تحریک طالبان پاکستان که به گفته آقای جیلانی هر دو از خاک افغانستان عملیات شان انجام می‌دهند، مواجه است.

فروپاشی اقتصاد و تشدید بحران انسانی
فروپاشی اقتصاد و تشدید بحران انسانی در افغانستان، از مسائل دیگری بود که رهبران بعضی کشورها در مورد آن سخن گفتند. شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور اوزبیکستان، در نشست مجمع عمومی ملل متحد با اشاره به وضعیت ناگوار افغانستان، خواهان ایجاد یک دولت صلح‌آمیز، باز و با ثبات شد که به صورت فعالانه در هم‌کاری‌های منطقه‌ا‌ی مشارکت داشته باشد.

در همین حال، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در سخنان خود در نشست مجمع عمومی ملل متحد، وضعیت افغانستان را در حال سقوط توصیف کرد و از رهبران جهان خواست تا مانع سقوط این کشور به سمت بحران انسانی شوند. امیر قطر، افزود که با هم‌آهنگی کشورها، تلاش می‌کنند تا مانع حرکت افغانستان به سمت بحران انسانی و تبدیل‌شدن این کشور به پایگاه امن گروه‌های تروریستی شوند.

قابل یادآوری است که در هفتادوهشتمین جلسه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کرسی افغانستان در این سازمان خالی بود و هیچ نماینده‌ا‌ی از این کشور در جلسه‌ی عمومی سخن‌رانی نکرد. سازمان ملل متحد و هیچ کدام از اعضای این سازمان، تا اکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. سازمان ملل متحد، در گزارش‌های متعدد، وضعیت حقوق بشر در افغانستان را بحرانی و ظالمانه توصیف کرده و سیاست‌های طالبان را متضاد با قوانین، معاهدات بین‌المللی و منشور ملل متحد می‌دانند.