اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

گزارش سه‌ماهه یوناما: ۶۳ هزاره در حمله‌های هدف‌مند در کابل کشته و زخمی شده‌اند

جاده‌ی ابریشم: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در گزارشی می‌گوید که در سه ماه نخست سال روان، ۶۳ شهروند هزاره در کابل در دو انفجار ناشی از مواد کارگزاری‌شده کشته و زخمی شده‌اند.

این گزارش که روز گذشته -پنج‌شنبه، ۱۳ ثور-، نشر نشده و وضعیت حقوق بشر را در سه ماه نخست سال روان میلادی پوشش می‌دهد، توسط بخش حقوق بشر یوناما در مطابقت با مأموریت شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه شده است.

گزارش یوناما در مورد تلفات ناشی از مواد منفجره‌ی جاسازی‌شده، نشان می‌دهد که از ۶ تا ۱۱ جنوری، در سه انفجار در شهر کابل دست کم ۷۹ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش، هزاره‌ها هم‌چنان هدف اصلی حمله‌های تروریستی توسط هراس‌افکنان بوده‌اند.

در گزارش آمده که در شش جنوری، در یک حمله‌ی انفجاری بر یک موتر نوع «کاستر» در منطقه‌ی هزاره‌نشین دشت‌برچی کابل، حداقل پنج غیرنظامی (یک زن، سه مرد و یک تن با سن و جنسیت نامعلوم) کشته شده و حداقل ۲۰ تن (۱۸ مرد و دو تن با سن و جنسیت نامعلوم) زخمی شده است.

به همین ترتیب در ۱۱ جنوری در انفجاری در یک مرکز تجارتی در دشت‌برچی کابل، حداقل ۳ تن کشته شده و ۳۵ تن (یک دختر، پنج پسر، هشت زن بالغ و ۲۱ تن با سن و جنسیت نامعلوم) زخمی شده است.

در گزارش یوناما، به مسائل نقض حقوق زنان و دختران، محدودیت در آزادی رسانه‌ها، بازداشت و شکنجه‌ی مقام‌ها و نیروهای امنیتی دولت پیشین، مجازات بدنی و اعدام توسط طالبان نیز پرداخته شده است.

در گزارش آمده که دختران هم‌چنان از آموزش محروم استند و طالبان با آغاز سال نو آموزشی، هیچ برنامه‌ای برای آموزش دختران بالاتر از صنف ششم روی دست نگرفته‌اند.

در بخش دیگر گزارش یوناما، به محدودیت‌های اعمال‌شده توسط طالبان بر رسانه‌ها و بازداشت‌های خودسرانه‌ی خبرنگاران توسط این گروه پرداخته شده است.

بر اساس گزارش، یک خبرنگار جاپانی در ۱۷ جنوری به اتهام نامعلومی برای نُه روز توسط طالبان بازداشت شد. در ۱۸ فبروری، دو خبرنگار «مرکز خبری گردش اطلاعات» به اتهام نامعلومی توسط نیروهای طالبان بازداشت شده است. همین گونه، در ۱۰ فبروری نیز یک خبرنگار در سمنگان و یک کارمند رسانه‌ای دیگر در ۱۷ فبروری در کابل، توسط طالبان بازداشت شده‌ است.

در قسمتی از گزارش یوناما آمده که از ۱ جنوری تا ۳۱ مارچ، بخش حقوق بشر این دفتر، حداقل ۳۸ مورد دست‌گیری و بازداشت خودسرانه، حداقل ۱۰ مورد شکنجه و بدرفتاری، تهدیدات لفظی و حداقل چهار مورد قتل‌های فراقانونی مقام‌های حکومت پیشین و اعضای پیشین نیروهای ملی دفاعی-امنیتی حکومت پیشین را ثبت کرده است.

این گزارش هم‌چنان موارد اعدام، مجازات بدنی و شلاق در برابر دید همگان توسط طالبان را ثبت کرده است.

بر اساس یافته‌های گزارش یوناما، شش تن در فبروری سال روان در غزنی و جوزجان در برابر دید همگان اعدام شده است.

یوناما گفته که طالبان هم‌چنین به اجرای مجازات‌های بدنی در برابر دید همگان ادامه داده است. این مجازات‌ها حداقل در یک ولایت هر هفته انجام می‌شود. در گزارش یوناما آمده که در ۲۵ فبروری، دو تن در بلخ و دو تن در لغمان به جرم فرار از منزل و بداخلاقی هر کدام به ۳۵ شلاق در برابر دید همگان محکوم شدند.

گزارش‌های حقوق‌بشری یوناما هر کدام یک دوره‌ی سه‌ماهه از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را تحت پوشش قرار داده و به کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه می‌شود.