اسلایدر خبری گزارشها

باشندگان پنجاب بامیان: طالبان زیارت‌گاه‌ها و گورها را کندن‌کاری می‌کنند

 جاده‌ی ابریشم: نیروهای طالبان در یکی از روستاهای ولسوالی پنجاب بامیان، به خاطر کندن‌کاری زیارت‌گاه‌ها و تاراج آثار باستانی، باشندگان محل را در خانه‌های شان حبس کرده‌ اند.

منابع محلی در ولسوالی پنجاب بامیان، به هفته‌نامه جاده‌ی ابریشم می‌گویند که حوالی ۰۶:۰۰ پس از چاشت روز گذشته –دوشنبه، ۳ میزان- نیروهای طالبان در پنج موتر نوع «آیلکس» و «فلدر» به روستای «پای کوتل» منطقه کرمان ولسوالی پنجاب آمده و بعد از زندانی‌کردن باشندگان محل در تکیه‌خانه‌ و خانه‌های شان، به کندن‌کاری زیارت‌گاه‌ها در این محل شروع کرده اند.

باشندگان محل، می‌گویند که این چندمین بار است که این افراد به این منطقه آمده و به جست‌وجو و کندن‌کاری زیارت‌گاه‌ها و مناطق باستانی پرداخته اند. به گفته‌ی باشندگان محل، آن‌ها وقتی به روستا می‌آیند، اول دست‌وپای نگه‌بان‌ پایه‌ی‌ آنتن شبکه‌ی مخابراتی در این محل را می‌بندند و سپس، باشندگان روستا به شمول مردان، زنان و کودکان را در تکیه‌خانه‌ی روستا و درون خانه‌های شان زندانی می‌کنند.
باشندگان روستای پای کوتل ولسوالی پنجاب بامیان، می‌گویند این افراد تا ۰۱:۰۰ شب به جست‌وجو و کندن‌کاری زیارت‌گاه‌ها ادامه می‌دهند و تا آن زمان، به هیچ یک از باشندگان روستا اجازه نمی‌دهند که از تکیه‌خانه یا خانه‌های شان بیرون شوند.

یکی از باشندگان روستای پای کوتل، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «مردم از خانه‌های خود برآمده نمی‌توانند. مردم در خانه‌های خود محبوس‌ اند. به ما تماس می‌گیرند که از خانه‌های خود بیرون نشوید.» به گفته‌ی این باشنده‌ی محل، از چند روز به این سو، باشندگان روستای پای‌کوتل از فعالیت‌های روزانه‌ی شان بازمانده و حیوانات خانگی شان در اثر گرسنگی در حال تلف‌شدن استند. این باشنده‌ی پای کوتل، هم‌چنان می‌گوید: «اگر ما را بیرون‌شدن نمی‌مانند. حداقل به چوپان‌های ما اجازه بدهد که حیوانات را به چراگاه ببرند. هم زن و مرد، در خانه محبوس است و هم مواشی مردم در خانه محبوس است.»

باشندگان روستای پای کوتل، می‌گویند که آن‌ها به ولسوال پنجاب هم اطلاع داده‌ و مشکلات شان را به مقام‌های محلی طالبان رسانده ‌اند. آن‌ها می‌گویند که به وزارت داخله‌ی طالبان و شماره‌ی ۱۱۹ نیز، برای رسیدگی به مشکل شان تماس گرفته اند؛ اما هنوز، هیچ اقدامی برای رهایی مردم یا جلوگیری از کندن‌کاری زیارت‌گاه‌ها و تاراج آثار باستانی، صورت نگرفته است.

یکی از باشندگان محل می‌گوید: «والی شان عبدالله سرحدی، نیروها را از منطقه اخضرات دوباره به پنجاب دور می‌دهد. به وزارت داخله تماس گرفتیم، گفتند پی‌گیری می‌کنم تا هنوز پی‌گیری نکردند، نیروهای شان این جا به آزارواذیت مردم مصروف استند. به استخبارات شان هم گفتیم.»

طالبان پیش از این نیز، به کندن‌کاری غیرقانونی در نزدیک بت‌های بودا در بامیان، متهم شده بودند که نگرانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) را به هم‌راه داشت.