اسلایدر خبری گزارشها

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: منع فعالیت سازمان‌های آموزشی تکان‌دهده و پرسش‌برانگیز است

عکس: بنیاد نعمت قاسمی/مکتب ابتداییه جعفریه سنگِ بورو در ولسوالی حصه‌ی دوم بهسود

جاده‌ی ابریشم: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که اکنون در تبعید به سر می‌برد، در واکنش به منع فعالیت‌ سازمان‌های خارجی در بخش آموزش از سوی طالبان، با نشر اعلامیه‌ا‌ی، آن را تکان‌دهنده و پرسش‌برانگیز خوانده است.

در این اعلامیه که روز گذشته -شنبه، ۲۰ جوزا- نشر شده، آمده است: «این تصمیم تکان‌دهنده، فعالیت‌های نهاد مهم صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد و ده‌ها نهاد حمایتی برای آموزش و پرورش کودکان در افغانستان را مانع شده است.»

اعلامیه افزوده که در نتیجه‌ی منع فعالیت سازمان‌های آموزشی، صدها هزار کودک افغانستانی که از طریق سازمان‌های بین‌المللی حمایت آموزشی به ‌دست می‌آوردند، از نعمت آموزش‌وپرورش محروم می‌شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تأکید می‌کند که طالبان، با منع فعالیت سازمان‌های آموزشی، «روان جامعه‌ی ما را بیش‌تر از پیش زخمی کرده و نهادهای بین‌المللی را در وضعیت دشوار قرار داده است.» این کمیسیون، اعمال محدودیت در زمینه‌ی آموزش‌وپرورش کودکان و نوجوانان را خلاف ارزش‌های حقوق‌بشری دانسته و از رهبری طالبان، خواسته که از این ‌گونه اقدام‌های ضدمنطقی و ظالمانه دست بردارد.

بر اساس گزارش وضعیت بشری بخش افغانستان سازمان حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) که در اپریل ۲۰۲۳ منتشر شده، این نهاد نزدیک به ۱۷هزار و ۸۵۶ صنف درسی مبتنی بر جامعه را در سراسر افغانستان تحت پوشش قرار داده است. این صنف‌ها، برای ۵۷۳ هزار و ۳۸۸ کودک که ۵۹ درصد آن‌ها دختران اند در ۳۰ ولایت، خدمات آموزشی را فراهم کرده است. هم‌چنین، یونسیف برای ۳۹۲ هزار و ۸۶۹ کودک به شمول ۸۸۲ کودک دارای معلولیت، زمینه‌ی خدمات روانی-درمانی، حفاظتی و حمایت‌های فیزیکی را مهیا کرده است.

سازمان حمایت از کودکان ملل متحد، افزون بر ارائه‌ی خدمات آموزشی به کودکان افغانستان، زمینه‌ی هزاران فرصت شغلی را به آموزگاران و کارمندان در افغانستان نیز فراهم کرده است. بر اساس گزارش این سازمان، نزدیک به ۲۲۵ هزار و ۵۰ -۸۸ هزار و ۷۵۷ زن و ۱۳۶ هزار و ۲۹۲ مرد- کارمند تنها در بخش مراقبت و حفاظت از کودکان با یونیسف کار می‌کند.

در جریان هفته‌ی گذشته، گزارش‌های نشر شد که در آن، طالبان به نهادهای بین‌المللی اطلاع داده ‌اند که همه فعالیت‌های آموزشی خود را در افغانستان متوقف کنند.

کارمندان سازمان‌ها در افغانستان تأیید می‌کنند که آن‌ها چنین پیامی را از طرف طالبان دریافت کرده ‌اند؛ اما طالبان به صورت رسمی تا اکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌ اند. یونیسف گفته که در حال پی‌گیری منع فعالیت‌های مؤسسه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی که بیش‌تر در بخش آموزش در افغانستان فعالیت دارند، است.