خبری گزارشها

شورای مقاومت ملی: طالبان بدانند که مردم شمال، ابزار تطبیق برنامه‌های شوم آنان نیست

جاده‌ی ابریشم: رانا ثناءالله، وزیر امور داخله‌ی پاکستان، هفته‌ی گذشته در مصاحبه با رسانه‌ها، گفته بود که حکومت طالبان افغانستان، طرحی را به آن‌ها ارائه کرده‌ که بر اساس آن، نیروهای متعلق به تحریک طالبان پاکستانی هم‌راه خانواده‌های شان، از مناطق مرزی به مناطقی در داخل افغانستان جابه‌جا می‌شوند.

هم‌زمان با انتشار این خبر، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان نیز، در گفت‌وگویی با صدای امریکا، از طرح جابه‌جایی نیروهای طالبان پاکستانی از حاشیه‌ی مرزهای دیورند، به جاهایی دورتر از مناطق قبایلی سخن گفت.

مجاهد، هدف از این جابه‌جایی را دورنگه‌داشتن جنگ‌جویان مخالف دولت پاکستان از مناطق مرزی گفته که باعث نگرانی دولت پاکستان شده است. در این مصاحبه، مجاهد، در حالی که از یک طرف حضور نیروهای تحریک طالبان پاکستانی را در افغانستان تأیید می‌کند و از روابط پنهانی گروه طالبان با تی‌تی‌پی پرده برمی‌دارد، در سوی دیگر، تصمیم این گروه برای جابه‌جایی آن‌ها در مناطق غیرپشتون به ویژه به مناطق مرکزی و شمالی را افشا می‌کند.

فاش‌شدن خبر جابه‌جایی نیروهای تحریک طالبان پاکستان در مرکز و شمال افغانستان، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی و رسانه‌ای افغانستان به هم‌راه داشته است. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، معتقدند که طالبان با انجام این تصمیم، در قدم اول، با جابه‌جایی گروه‌ها و نیروهای طالبان پاکستانی، می‌خواهد که گروه‌های مقاومت‌ در برابر نظام طالبان را سرکوب کند و در قدم دوم، با جابه‌جایی خانواده‌های نظامیان طالبان پاکستانی و ازدواج اجباری نیروهای آن‌ها با مردمان محلی، در ساختار دموگرافیکی و جمعیتی شمال افغانستان تغییر ایجاد کند.

هر چند، طالبان در صورت دست‌یافتن به این اهداف، ممکن در آینده نیروهای طالبان پاکستانی را دوباره به سمت مرزهای پاکستان و در مناطق قبایلی در مقابل دولت پاکستان بسیج کند؛ اما امروز، این طرح می‌تواند باعث کاهش فشارهای پاکستان و تقویت حاکمیت این گروه در داخل افغانستان شود.

علی‌میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه‌ی مقاومت ملی، می‌گوید که «طالبان تروریست»، قصد دارند شهرک‌هایی برای اعضای وابسته به تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در شمال افغانستان ایجاد کنند. نظری، چهارشنبه -۱۷ جوزا- در تویتی گفته که اقدام طالبان برای جابه‌جایی طالبان پاکستانی در شمال افغانستان، بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی در کشور را تشدید کرده و در نهایت، فرایند سقوط طالبان را سرعت خواهد داد. او، افزوده است: «شهروندان افغانستان هر گونه تلاش تروریست‌های خارجی را برای تجاوز به سرزمین ما، تضعیف هویت، حیثیت و آزادی ما، یا تحمیل تروریزم و افراط‌گرایی خود بر ما را به شدت رد خواهند کرد.»

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز، روز گذشته -شنبه، ۲۰ جوزا- با نشر اعلامیه‌ای در مورد «جابه‌جایی باشندگان وزیرستانی در شمال افغانستان» واکنش نشان داد. در این اعلامیه، آمده است که جابه‌جاسازی طالبان پاکستانی در شمال افغانستان، معامله‌ی استراتژیک میان طالبان و پاکستان به هدف جابه‌جاسازی نیروهای TTP یا جنبش طالبان پاکستانی زیر نام مهاجرین که در حقیقت تبدیل‌کردن شمال به لانه‌ی امن تروریستان و از جانب دیگر، تغییر دموگرافی شمال افغانستان است که در هر دو حالت، افغانستان را با خطرهای عمیق بحران داخلی و خارجی تا سرحد تمایل به تجزیه و بسترسازی به فعالیت‌های مصوون تروریستی بدل می‌کند.

در اعلامیه‌ی شورای مقاومت ملی برای نجات، هم‌چنان آمده که در گذشته نیز، چنین جابه‌جایی‌هایی در شمال صورت گرفته و جایدادهای مردمان بومی، غصب شده که پیامدی جز تنش، تداوم خشونت و خون‌ریزی نداشته است. این شورا، هشدار می‌دهد که «طالبان بدانند که مردم شمال و شمال‌شرق کشور، ابزار سیاست خشونت‌پرور و تطبیق برنامه‌های شوم آنان نیست که با زندگی، امنیت، حق مالکیت خانه و کاشانه‌ی آنان بازی‌های سیاسی و جابرانه صورت گیرد. این حرکت‌ها پاسخ پیدا می‌کند و عواقب آن فاجعه بار خواهد بود.» در اعلامیه آمده است که این اقدام، به هدف تبدیل‌کردن شمال به لانه‌ی امن تروریستان، برای صدور تروریزم و انجام عملیات‌های تروریستی در کشورهای منطقه به ویژه کشورهای آسیای میانه، طرح‌ریزی شده است.

پیش از این، رهبران کشورهای آسیای مرکزی به ویژه رییس‌جمهور تاجیکستان و وزیر دفاع روسیه نیز، از تجمع نیروهای تروریستی در شمال افغانستان و آمادگی آن‌ها برای انجام عملیات‌های تروریستی فراتر از خاک این کشور هشدار داده بودند.