حقوق بشر زنان

سه زن در فاریاب، کندز و بادغیس در یک شبانه‌روز خودکشی کردند

جاده‌ی ابریشم: منابع محلی در فاریاب، می‌گویند که یک دختر جوان در روستای «نودری» ولسوالی قیصار این ولایت، خودش را حلق‌آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داده است.

به گفته‌ی منابع، این دختر ۲۱ساله، سکینه نام داشته و پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته -۱۸ جوزا- پس از این که خانواده‌اش، او را با فردی که توانایی حرف‌زدن نداشت نامزد کرده، خودکشی کرده است.

منابع، می‌افزایند که دختر در ابتدا از این که نامزدش توانایی حرف‌زدن ندارد، آگاه نبوده و از طریق تماس تصویری با او که در ایران کارگری می‌کند، به این موضوع پی برده بوده است.

در همین تاریخ، یک زن باردار، حوالی ۱۱:۳۰ شب در روستای «حمیدبای» در ناحیه‌ی سوم شهر کندز، با نوشیدن تیزاب به زندگی‌اش پایان داده است.

به‌گفته‌ی منابع، این زن ۱۸ سال داشت و شش ماه پیش ازدواج کرده بود.

جمعه‌الدین خاکسار، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کندز، با تأیید این خبر، گفته است که او باردار نبوده و در ابتدا تیزاب نوشیده و سپس خودش را حلق‌آویز کرده است.

منابع اما با ردکردن حلق‌آویزشدن این زن، می‌گویند که او پس از نوشیدن تیزاب و انتقال به شفاخانه، جان باخته است.

هم‌زمان با این، رسانه‌ها گزارش داده که یک دختر ۱۷ساله‌، در روستای «قبچاق» ولسوالی آب‌کمری بادغیس، خودش را حلق‌آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داده است.

صدیق‌الله صدیقی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در بادغیس، با تأییدکردن خودکشی این دختر، دلیل آن را «مشکلات خانوادگی» خوانده است.

پس از به‌قدرت‌رسیدن طالبان، میزان خودکشی در میان زنان در ولایت‌های مختلف افزایش یافته است.

خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و زیرسن و محدودیت‌های اجتماعی، مهم‌ترین عامل‌های خودکشی زنان در افغانستان گفته شده است.