اسلایدر حقوق بشر زنان کودکان

«جنایت شنیع»؛ شرم است که فراغت از صنف شش برای دختران روز ماتم باشد

جاده‌ی ابریشم: توماس وست، نماینده ویژه‌ی امریکا برای افغانستان، چهارشنبه‌ی هفته‌ی روان -۱۷ جوزا- در واکنش به مسموم‌شدن دانش‌آموزان دختر در سرپل، گفته است که دانش‌آموزان بدون ترس و محدودیت، مستحق آموزش استند.

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در اموز زنان در افغانستان نیز، در تویتی خواستار تأمین امنیت زنان و دختران در افغانستان شده است. او، گفته است: «ما باید به حمایت از همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران ادامه دهیم، تا بدون محدودیت و ترس، به آموزش دست‌رسی داشته باشند.»

هم‌چنان نبیلا مَسرالی، سخن‌گوی روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا، سه‌شنبه‌ی همین هفته -۱۶ جوزا-، با نشر اعلامیه‌ای، مسموم‌شدن دانش‌آموزان و آموزگاران زن در سرپل را «جنایت شنیع» خوانده و از حکومت سرپرست طالبان، خواسته که باید بر اساس تعهداتی که با توجه به قوانین بین‌المللی برای حفاظت از مردم دارند، این رویدادها را بررسی کنند.

در این اعلامیه، آمده که حق آموزش، حقی انسانی برای همه کودکان است و مکتب‌ها در همه جا، باید مکانی امن برای آموزش باشد.

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز، دوشنبه -۱۵ جوزا-، با نشر اعلامیه‌ای، مسموم‌شدن بیش‌تر از ۸۰ دختر دانش‌آموز دختر در سرپل را نگران‌کننده خوانده و خواستار بررسی این رویدادها شده است.

یونیسف، افزوده که مکتب‌ها، باید جای امن و فضای بدون ترس برای آموزش کودکان باشد و زنان بدون این که خطری جان شان را تهدید کند، کار کنند.

همین گونه، هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر، یک‌شنبه -۱۴ جوزا- با نشر ویدیویی از صحنه‌ی مسموم‌شدگی دانش‌آموزان دختر در سرپل، گفته که «شرم است که فراغت از صنف شش برای این دختران، روز ماتم باشد.»

هیدربار افزوده است که آپارتاید جنسیتی در برابر دختران در افغانستان، باید پایان یابد.

منابع در سرپل، شنبه‌ی همین هفته -۱۳ جوزا- گزارش دادند که ۶۰ دانش‌آموز دختر در مکتب «کبود‌آب» و ۲۰ دانش‌آموز دختر در مکتب «فیض‌آباد» ولسوالی سانچارک این ولایت، مسموم شده است.

محمدعمیر سرپلی، رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در سرپل، شام یک‌شنبه -۱۴ جوزا-، در گفت‌وگویی با رادیود آزادی، مسموم‌شدن دانش‌آموزان در این ولایت را تأیید کرده و گفته بود که در این رویدادها، نزدیک به ۹۰ دانش‌آموز دختر، شش آموزگار زن و یک آموزگار مرد، یک چوکی‌دار مکتب و چهار نفر از والدین دانش‌آموزان، مسموم شده‌ اند.

به گفته‌ی سرپلی، دانش‌آموزانی که مسموم شده بودند، دچار حالت تهوع، نفس‌تنگی و اسهال شده و نشانه‌ی اشک‌آوربودن نیز، در آن‌ها دیده شده است.

او افزوده که در ارتباط به این رویدادها، هنوز کسی بازداشت نشده و تحقیقات برای یافتن چه‌گونگی و چرایی آن جریان دارد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب بازداشته شده و شماری از آن‌ها با دورزدن این محدودیت، از طریق مرکزهای آموزشی خصوصی، آموزش را فرامی‌گرفتند؛ اما اخیراً طالبان، همه مرکزهای آموزشی خصوصی را نیز از پذیرش دانش‌آموز دختر منع کرده است.