اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

نشست پارلمان بریتانیا؛ طالبان اطمینان دهند که جنایت‌ها علیه هزاره‌ها بررسی می‌شود

جاده‌ی ابریشم: شماری از اعضای پارلمان بریتانیا، در تازه‌ترین نشست شان، گفته اند که جامعه‌ی جهانی، مسئولیت اخلاقی دارد تا وضعیت بحرانی و نابه‌سامان هزاره‌ها در افغانستان را پی‌گیری کند.

به گفته‌ی اعضای پارلمان بریتانیا، هزاره‌های شیعه در سال‌های پی‌درپی مورد تبعیض ساختارمند قرار گرفته و در دو دهه‌ی پسین، بارها مورد حمله‌های مرگ‌بار به ویژه از سوی گروه‌های تندروی مانند داعش قرار گرفته اند.

در این نشست، ۳۴ عضو گروه پارلمانی بریتانیا از همه احزاب این کشور که در گروه پارلمانی هزاره‌ها عضو استند شرکت داشت. این گروه، برای دادخواهی و حل مشکلات هزاره‌ها فعالیت می‌کند.

پاول بریستو، یکی از اعضای گروه پارلمانی بریتانیا در این نشست، گفته است: «بررسی شود که هزاره‌ها به کمک‌های حقوق‌بشری که از سوی بریتانیا ارائه می‌شود، دست‌رسی دارند و این دست‌رسی چه گونه است. اطمینان داده شود که کمک‌های بریتانیا به افغانستان، به دست هزاره‌ها برسد.» او، گفته است که در گفت‌وگو با کشورهای هم‌سایه‌ی افغانستان، شرکت شود تا اطمینان حاصل شود که هزاره‌ها، آن‌هایی که از آزارواذیت فرار کردند، مورد حمایت قرار بگیرند و به افغانستان بازگشت داده نمی‌شوند و علیه کسانی که مسئول جنایت‌ها استند تحریم وضع شود.

بریستو، هم‌چنان گفته است: «از طالبان خواسته شود تا اطمینان دهند که همه جنایت‌ها علیه جامعه‌ی هزاره، مورد بررسی قرار می‌گیرد و عاملان آن به دست عدالت سپرده می‌شوند. برای تحقیقات و تعقیب مجرمان کمک‌های لازم فراهم شود. ما هم‌راه با جامعه‌ی بین‌المللی مسئولیت داریم تا هر زمان که می‌توانیم برای محافظت از هزاره‌ها و اجرای عدالت، آن ‌چه را در توان داریم، انجام دهیم.»

احد بهادری، عضوی شورای جهانی هزاره‌ها که در نشست پارلمانی بریتانیا اشتراک داشته، در صحبت با بی‌بی‌سی فارسی، می‌گوید: «برخلاف کشتارهای دیگر که در تاریخ معاصر جهان اتفاق افتاده و به رسمیت شناخته شده، کشتارهای هزاره‌ها در چند صد سال اخیر در افغانستان، به صورت پنهان و خاموش باقی مانده و کتمان شده است. قتل ‌عام هزاره‌ها هنوز به صورت رویدادهای کوچک و بزرگ در افغانستان جریان دارد.»

بهادری، در مورد اهمیت برگزاری نشست پارلمانی بریتانیا، می‌گوید که جلسه‌های پارلمان بریتانیا در مورد کشتار هزاره‌ها، به مثابه‌ی اولین حرکت‌هایی جهت شناسایی و به‌رسمیت‌شناسی قتل ‌عام و نسل‌کشی هزاره‌ها در سطح بین‌المللی است و این تلاش‌ها، بیان‌گر این است که دیگر کشتار هزاره‌ها خاموش باقی نمی‌ماند.

پیش از این، پارلمان کانادا نیز، سمیناری را در باره‌ی بررسی عوامل «نسل‌کشی هزاره‌ها» در تاریخ معاصر افغانستان برگزار کرده بود. در این سیمینار، شماری از اعضای پارلمان کانادا و شماری از فعالان حقوق بشر، تاریخ‌نگاران و نمایندگان پارلمان سویدن و بریتانیا، به شکل حضوری و آنلاین سخن‌رانی کردند.

استانتین، رییس دیدبان جهانی حقوق بشر، که مسئولیت بررسی چندین پرونده‌ی نسلی‌کشی در کشورهای مختلف را به عهده داشته، در سخن‌رانی خود گفت: «آن‌ چه در مورد هزاره‌ها در افغانستان امروز اتفاق می‌افتد، مصداق بارز نسل‌کشی است و جهان، باید هر چه زودتر در مورد آن اقدام کند.»

رییس دیدبان جهانی حقوق بشر، ضمن اشاره به نسل‌کشی هزاره‌ها در دوره‌ی نخست حاکمیت طالبان، تأکید کرده که در این دوره نیز، هزاره‌ها با خطر نسل‌کشی مشابهی مواجه استند.

هزاره‌ها در دوره نخست حاکمیت طالبان -۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱-، زیر کشتار گسترده نیروهای این گروه قرار گرفته اند.

کشتار هزاره‌ها هر چند با آمدن نیروهای حافظ صلح ملل متحد، امریکا و بعد ناتو در افغانستان، تا اندازه‌ای کاهش یافت؛ اما این روند هم‌زمان با کاهش حضور نیروهای بین‌المللی از افغانستان در ۲۰۱۴ به این سو از سر گرفته شد. در این دوره، گروه‌های تندروی مانند طالبان و داعش، فصل تازه‌ای را در تاریخ کشتار هزاره‌ها شروع کردند که تا هنوز به شکل ساختارمند به شیوه‌های مختلف از جمله راه‌اندازی عملیات‌های انتحاری در گردهم‌آیی‌های هزاره‌ها، راه‌گیری و حمله‌های هدف‌مند و غافل‌گیرانه انجام شده است.