Slide Show

«اینجا همه درد می‌کشند»

جاده ابریشم: انفجار یک معدن زغال سنگ در ولایت سمنگان جان ده‌ها کارگر را گرفت. این حادثه به تاریخ ۱۸ جوزا ساعت ۱۰ قبل از ظهر در ساحه‌ی شباشک دره صوف بالا اتفاق افتاده است.
ناظر صمیم از ولایت دایکندی در دانشگاه خصوصی رهنورد در مزار شریف درس می‌خواند. او می‌گوید که هرازگاهی به‌خاطر خرج تحصیل‌اش در معادن زغال سنگ دره صوف بالا کار می‌کند که روز گذشته شاهد جان باختن ده‌ها کارگر معادن زغال‌سنگ در این منطقه بوده است.
صمیم می‌گوید کارگران که در اثر انفجار ذغال‌سنگ جان شان را از دست داده‌اند، در معدن خصوصی‌‌ای کسی به نام رضا کار می‌کردند. رضا صاحب زمینی است که در آن معدن ذغال سنگ قراردارد. او با توافق مصلحتی به مامورین دولت مالیه می‌دهد و تا امروز زغال‌سنگ را به گونه‌ی غیر قانونی استخراج می‌کند.
صمیم می‌گوید که تیم «نجات مردمی» تاکنون شش نفر کشته از زیر معدن کشیده‌ و دو نفر دیگر در بیرون از معدن در اثر انفجار از بین رفته‌اند.
این عضو «تیم نجات مردمی»‌به «جاده‌ی ابریشم» می‌گوید که آمارکارگران گیرمانده در زیر معدن زغال‌سنگ هنوز معلوم نیست. اما به روایت کارگران شیفت شب در معدن منفجر شده، حدود ۱۰ تن کارگر دیگر در زیر معدن گیرمانده‌اند که به احتمال زیاد از بین رفته باشند.
آقای صمیم می‌گوید که تاکنون دولت برای نجات جان کارگران همکاری لازم نکرده است. او می‌گوید که چند نفر انجنیر دولتی که در ساحه حضور پیدا کرده‌اند، هیچ‌کدام شان حاضر نیستند تا به داخل معدن بروند، ساحه را بررسی نمایند و کارگران گیرمانده را نجات دهند.
صمیم می‌گوید که شش جسد را تیم‌ «نجات مردمی» و کارگران سایر معادن زغال‌سنگ بیرون کرده‌اند و همه به‌خاطر قربانیان معدن در اینجا درد می‌کشند.
از صمیم در مورد مُزد روزانه‌ی کارگران ذغال‌سنگ پرسیدیم. او می‌گوید که کارگران نظر به کار و میزان استخراج ذغال‌سنگ دست مُزد می‌گیرند؛ مثلن «برای استخراج یک تن ذغال سنگ از طرف صاحبان معادن مبلغ ۳۵۰ تا ۴۰۰ افغانی به کاگران مُزد داده می‌شود که خیلی ناچیز است».
ناظر صمیم، دانشجوی دانشگاه رهنورد می‌گوید که افراد زیادی مانند رضا وجود دارد که معادن زغال‌سنگ را به‌طور غیر قانونی با وسایل ابتدایی و غیر فنی اسخراج می‌کنند و باعث جان ‌باختن کارگرانِ می‌شوند که روزانه در برابر مبلغ ناچیزی در معادن زغال سنگ کار می‌کنند.
باشندگان دره صوف بالا نیز می‌گویند که پنج معدن دولتی در شباشک وجود دارد که قبلا توسط «تصدی ذغال سنگ شمال» استخراج می‌شدند، اما حالا مربوط «اداره‌ی انکشاف ملی» می‌شود.
باشندگان محل همچنان به «جاده‌ی ابریشم» می‌گوید که در کنار معادن ذغال سنگ دولتی، اما معادن بی‌شماری خصوصی نیز وجود دارند که از طرف مردم و گروه‌های مسلح غیر مسوول به گونه‌ی غیر معیاری استخراج می‌شوند که حتی از تعداد معادن اطلاع دقیق در دست نیست. این معادن توسط افراد غیر فنی و به گونه‌ی غیر معیاری با وسایل ابتدایی استخراج می‌گردد. آنان می‌گویند که دولت به دلایلی مانع استخراج غیرقانونی معادن زغال سنگ نمی‌شود. باتوجه به کم توجهی و بی‌تفاوتی حکومت، هرازگاهی خبر مرگ کارگران معادن زغال سنگ شنیده می‌شود.