Slide Show

کرونا و طالبان؛ سراج‌الدین حقانی به کوید۱۹ مصاب شده است

جاده ابریشم:
روزنامه مستقل روسیه نوشته است که چهار تن از سرکردگان گروه طالبان افغانی در ماه می ۲۰۲۰ به کوید۱۹ مصاب شده‌اند. در میان این مصاب شدگان سراج‌الدین حقانی سرکرد‌ه‌ی شبکه‌ی حقانی، یکی از افراطی‌ترین و بی‌رحم‌ترین شاخه‌های طالبان نیز شامل می‌باشد. داکتران نظامی و ملکی پاکستان تلاش دارند زندگی آنان را نجات دهند.
این روزنامه‌نوشته است که سراج‌الدین حقانی، معاون [جنبش طالبان] و سرکرده‌ی شبکه حقانی در حال حاضر در یکی از شفاخانه‌های نظامی پاکستان تحت تداوی شدید قرار دارد. همراه با آقای حقانی سه قوماندان بزرگ دیگر طالبان نیز به کوید۱۹ مبتلا شده‌اند و بستری‌اند.
در عین حال، سخنگویان رسمی طالبان مبتلا شدن سرکرده‌ی «شبکه‌ی حقانی» و همرزمانش را رد می‌کند، اما منابع روزنامه خبر مصاب شدن آنان را به کوید۱۹ تایید کرده و تاکید کرده است که در یکی از شفاخانه‌های ویژه‌ی نظامی پاکستان تحت معالجه قراردارد.
در مورد مصاب شدن سراج‌الدین حقانی و چگونگی بستری شدن او در یکی از شفاخانه‌های اردوی پاکستان اخیرا روزنامه « Hindustan Times» با نقل قول از مراکز ضدترویستی این کشور نیز خبر داده است.
منابع روزنامه ‌مستقل  در کابل نیز تایید کرده است که در میانه ماه می ۲۰۲۰ در حدود ۲۰۰ نفر طالب و قوماندانان محلی آن‌ها به کوید۱۹ مصاب شده‌اند.
در میان آن‌ها چهار تن از قوماندانان و فعالین سیاسی سرشناس گروه طالبان مانند سراج‌الدین حقانی، ملافضل مظلوم، ملاامیر خان متقی و ملا نورالدین ترابی شامل‌اند.
روزنامه ‌مستقل به نقل از منابع کابل نوشته است:«کوید۱۹ همزمان هم سرکرده‌ی «شبکه‌ی حقانی» شاخه‌ی نظامی طالبان و هم برخی از اعضای تیم مذاکره کننده‌ی طالبان را در دوحه مانند ملا مظلوم و ملا متقی را مبتلا کرده است. حالا معلوم می‌شود که علت عدم حضور ملا مظلوم در نشست‌های ماه می در دوحه مصاب شدن او به کوید۱۹ بوده است. ملا فضل مظلوم در کنار ملا عبدالغنی برادر یکی از کلیدی ترین مذاکره‌کنندگان گروه طالبان در قطر به شمار می‌رود. ناگفته نماند که هم ملا مظلوم و هم ملا برادر هردو شرکای سیاسی زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی خاص ایالات متحده امریکا برای گفتگوهای صلح افغانستان استند. ملا مظلوم، ملا برادر و زلمی خلیلزاد طی ماه‌های اخیر گفتگوهای تنگاتنگ داشته‌اند».
مصاب شدن ملا مظلوم و ملا متقی نشان می‌دهد که کوید۱۹ به دفتر سیاسی طالبان در دوحه از طریق شورای کویته رخنه کرده‌است. هنوز دقیق معلوم نیست که مذاکره کنندگان طالب در کجا به کوید۱۹ مبتلا شده‌اند.
این روزنامه نوشته که احتمال دارد آنان هنگام مسافرت به پاکستان مصاب شده باشند، جائیکه آنان دیدارهای سری با سراج الدین حقانی، سرکرده‌های «شورای کویته» و «ارگان مرکزی طالبان» انجام می‌دهند.
روایت دیگر حاکی از آن است که سرکردگان نظامی – سیاسی طالبان توسط طالبانی که اخیرا از زندان‌های حکومتی رها شده‌اند، مصاب شده باشند. قابل یاد آوری است که مطابق مفاد موافقتنامه ۲۹ فبرور۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان، حکومت افغانستان بایستی پنج‌هزار زندانی طالب را آزاد کند.
به گزارش این روزنامه سراج الدین حقانی یکجا با سه قوماندان کلیدی نظامی طالبان در یکی از شفاخانه‌های نظامی (معلومات دست داشته حاکیست که این شفاخانه در شهر راولپیندی، جائیکه دفتر لوی درستیز اردوی پاکستان قرار دارد، بستری‌اند). ملا مظلوم، ملا متقی، و ملا تُرابی برای تداوی از دوحه به کویته و کراچی منتقل شده‌اند.
شبکه‌«حقانی» را در افغانستان در سطح رسمی نمایندگی آی اس آی می‌نامند. جنگجویان این شبکه در تمام حملات بزرگ تروریستی در افغانستان دست داشته‌اند. اخیرا افشا شد که «شبکه‌ی حقانی» نقش میانجی‌گر و هماهنگ‌کننده را میان طالبان و شاخه خراسان «داعش» بازی می‌کنند.
شبکه حقانی همزمان حملات تروریستی را بنام داعش و طالب در افغانستان انجام می‌دهند.
برای اسلام آباد و راولپیندی «شبکه‌ی حقانی» نیروی سیاسی و نظامی مهم در سطح منطقه است، به همین دلیل، پاکستانی‌ها از تمام امکانات خود کار خواهند گرفت تا سراج الدین حقانی را از این عفونت خطرناک و مرگبار نجات دهند.
بستری شدن سردسته‌های طالبان در شفاخانه‌های پاکستان برابر به زمان نشر گزارش خاص پینتاگون (وزارت دفاع امریکا) در مورد تحلیل و ارزیابی حمایت دوامدار پاکستان از طالبان و «شبکه‌ی حقانی» گردید.
در متن گزارش وزارت دفاع امریکا به سفارش وزارت امور خارجه این کشور و «آژانس توسعه‌ی بین المللی» تهیه گردیده و از ماه جنوری الی مارچ سال ۲۰۲۰ را در بر می‌گیرد، آمده است:«پاکستان کمافی السابق به مخفی نگهداشتن طالبان و گروه‌های مرتبط به آن، به شمول «شبکه‌ی حقانی» در خاک خود ادامه می‌دهد. این گروه‌ها توانمندی خود را برای انجام حملات تروریستی به ضد منافع افغانستان نگهداشته‌اند.»
نویسندگان این گزارش خاطر نشان می‌سازند: «با آنکه اسلام آباد ظاهرا طالبان افغان را فراخواند تا در مذاکرات اشتراک نمایند، اما پاکستان از فشار لازم کار نگرفت تا طالبان را وادار به انصراف از ادامه خشونت سازد.»
منبع : http://www.ng.ru/world/2020-05-25/100_tlb25052020.html

About the author

مدیر وبسایت

مدیر وبسایت

Add Comment

Click here to post a comment