Uncategorized اسلایدر حقوق بشر زنان

طالبان: انتقاد یوناما از بازداشت زنان ناشی از بی‌خبربودن از احکام اسلامی است

عکس: شبکه‌های اجتماعی

جاده‌ی ابریشم: ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در واکنش به گزارش‌ سه‌ماهه‌ی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از وضعیت حقوق‌ بشری در افغانستان، این دفتر را به بی‌خبری از احکام شرعی متهم کرده است.

یوناما در بخشی از گزارش سه ماه اخیر ۲۰۲۳ از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، گفته که طالبان «زنان و دختران را بیش‌تر از مناطق هزاره‌نشین دشت‌برچی و برخی دیگر را در خیرخانه -که باشندگان آن اغلباً تاجیک‌اند-، بازداشت کرده‌اند.»

یوناما، هم‌چنان گفته که در دسمبر سال گذشته، یک محتسب طالبان، به یک زن مجرد در یک مرکز صحی گفته که «کارکردن برای زن مجرد مناسب نیست» و اگر او ازدواج نکند، کارش را از دست خواهد داد.

در گزارش آمده که در ۲۲ اکتبر سال گذشته، در ننگرهار، ریاست امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، نزدیک به ۴۰۰ زن را از کار در یک کارخانه‌ی پروسس جلغوزه منع کردند و هیچ دلیلی برای این ممنوعیت ارائه نشده است؛ در حالی که مردان اجازه‌ی ادامه‌دادن به کار را داشتند.

در  گزارش یوناما آمده که در ۲۲ نومبر در بلخ، یک کارخانه‌ی تولید برق زیر کنترل طالبان، ۲۰۰ زن را به خاطر مشکلات مالی اخراج کرده؛ در حالی مردان هم‌چنان به کار شان ادامه داده‌اند.

مجاهد اما گفته که در گزارش یوناما، بیش‌تر روی اجرای احکام شرعی تمرکز شده که ناشی از بی‌خبری یوناما از احکام شرعی و در موردهایی هم انتقاد از احکام اسلامی است.

او، افزوده که «حجاب زنان، ضرورت محرم شرعی هم‌راه زنان، فضای شرعی برای کار و تحصیل زنان و هم‌چنین اجرای مجازات‌های شرعی توسط دادگاه‌ها و جلوگیری از انحراف فکری و عقیدتی در جامعه، همه وظیفه‌ی شرعی یک حکومت متعهد اسلامی است.»

مجاهد گفته که اگر یوناما از این موردها انتقاد می‌کند یا احکام صریح اسلامی را خلاف حقوق‌ بشر می‌داند، این خود توهین به باورهای یک ملت است.

سخن‌گوی طالبان افزوده که هر کاری که وزارت امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر، محاکم یا اداره‌های دیگر طالبان انجام می‌دهند، بر اساس دستور هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان و پس از تحقیق صورت می‌گیرد. «این نه خودسرانه است و نه تضییع حق کسی.»

در بخش دیگر گزارش یوناما آمده که در حمله‌های هدف‌مند بر هزاره‌ها در سه ماه اخیر ۲۰۲۳، ۴۹ تن کشته و ۸۸ تن زخمی شده است.

دفتر هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید که در سه ماه اخیر ۲۰۲۳، یک انفجار در بغلان، دو انفجار در کابل و سه ترور هدف‌مند در هرات، هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را هدف قرار داده است. به گفته‌ی یوناما، در این حمله‌ها، دست‌کم ۴۹ تن کشته و ۸۸ تن زخمی شده‌ است.

یوناما گفته که در سه ماه اخیر سال گذشته‌ی میلادی، یک رشته کشتارهای هدف‌مند عالمان دینی شیعه در منطقه‌ی جبرئیل شهر هرات را هدف گرفته که هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

یونامه افزوده که در حمله‌های هدف‌مند بر شیعیان، در ۲۲ اکتبر سال گذشته،‌ یک عالم شیعه و در ۲۳ نومبر، دو عالم دینی شیعه به ضرب گلوله کشته شدند و در اول دسمبر نیز، شش تن به شمول دو عالم دینی شیعه کشته و دو تن زخم برداشته است.

در گزارش یوناما آمده که در ۱۳ اکتبر، در شهر پل‌خمری، مرکز بغلان، یک فرد انتحاری مواد منفجره‌ی خود را در میان نمازگزاران شیعه در یک مسجد انفجار داد که در نتیجه، ۲۱ تن کشته و ۳۰ تن زخم برداشت.

یوناما هم‌چنان گفته که سه حمله‌ی ماین جاسازی‌شده در جریان سه ماه اخیر ۲۰۲۳، جمعیت هزاره‌ها و شیعه‌ها را هدف قرار داده که شاخە‌ی خراسان داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته و اعلام کرده که هدف آن‌ها اعضای جامعه‌ی تشیع بوده است.