اسلایدر حقوق بشر زنان

دختران معترض: خاموشی جهان در برابر جنایت‌های طالبان ارزش‌های حقوق‌بشری را بی‌اعتبار می‌کند

عکس: اعضای جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که خاموشی جهان در برابر جنایت‌های طالبان علیه زنان در افغانستان و عادی‌سازی حضور آن‌ها در نشست‌های بین‌المللی، ارزش‌های حقوق‌بشری را بی‌اعتبار می‌کند.

این زنان، روز گذشته -دوشنبه، ۲ دلو- در یک حرکت اعتراضی، گفتند: «آن‌ چه مردم افغانستان به ویژه زنان را نسبت به ارزش‌های حقوق‌بشری بی‌اعتماد می‌کند، نظارگره‌بودن مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان در برابر جنایت‌های ضدبشری طالبان، به‌ ویژه علیه زنان و اقوام آسیب‌پذیر و نگه‌داری شرم‌آور این گروه در قدرت است.»

به گفته‌ی این زنان، پس از این ‌که یوناما خواستار افزایش تعامل و باج‌دهی بیش‌تر به طالبان شد، این گروه فصل تازه‌ای از سرکوب و ربودن گروهی زنان و دختران به دلیل رعایت‌نکردن «پوشش اجباری طالبانی» را آغاز کردند.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که جامعه‌ی جهانی، نهادهای مدافع حقوق بشر و «تیکه‌داران حقوق بشر و حقوق زنان»، در برابر جنایت‌های طالبان یا خاموشی اختیار کرده‌ یا هم به اعلامیه‌های مطبوعاتی بسنده می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند که در صورت نادیده‌گرفته‌شدن زنان افغانستانی از سوی جهان نیز، به مبارزه‌ی حق‌خواهی و آزادی‌طلبی شان در برابر طالبان ادامه می‌دهند.

این معترضان، از همه گروه‌های اعتراضی و شهروندان افغانستان می‌خواهند تا در برابر جنایت‌های طالبان به ویژه سرکوب و ربودن زنان و دختران، اقوام آسیب‌پذیر و عادی‌سازی حضور تروریستان و طالبان در نشست‌های جهانی، خاموشی اختیار نکرده و با ایجاد ائتلاف فکری و توافق روی بدیل حاکمیت خودخوانده‌ی طالبان، به استبداد موجود در افغانستان پایان دهند.

طالبان به دنبال محدودیت‌های بی‌حدوحصری که در برابر زنان در بیش‌تر از دو سال گذشته اعمال کرده اند، از سه هفته به این سو، روند بازداشت زنان و دختران هزاره و تاجیک را به بهانه‌ی رعایت‌نکردن حجاب در کابل و دیگر ولایت‌ها آغاز کرده اند.