اسلایدر حقوق بشر زنان

زنان در ایران و پاکستان خواستار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان و دختران عضو جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان در ایران، خواستار به‌رسمیت‌شناسی نسل‌کشی هزاره‌ها و آپارتاید جنسیتی علیه زنان در افغانستان شدند.

این زنان روز گذشته -یک‌شنبه، ۱ دلو- با برگزاری یک گردهم‌آیی اعتراضی، از جامعه‌ی جهانی خواستند که برای محافظت از زنان و هزاره‌ها در افغانستان در برابر حمله‌های هدف‌مند، اقدام‌های عملی را روی دست بگیرند.

این معترضان با نشر یک نوار ویدیویی، می‌گویند که شهروندان هزاره در افغانستان هیچ امنیتی ندارند. آن‌ها می‌گویند که دیوان کیفری بین‌المللی، باید در قبال نسل‌کشی هزاره‌ها به وظیفه‌ی خود عمل کند.

یکی از این معترضان، می‌گوید که در حال حاضر، زنان و دختران افغانستانی نیز، در زندان طالبان شکنجه‌ی جسمی و روانی می‌شوند.

این معترضان با اشاره به بازداشت زنان و دختران به بهانه‌ی بدحجابی از سوی وزارت امربه‌معروف طالبان، می‌گویند: «حجاب بهانه است، هدف توهین و تحقیر دختران افغانستانی است.»

اعضای جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان، می‌گویند: «ما از سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر، می‌خواهیم که برای بررسی کشتار هدف‌مند و سیستماتیک قوم هزاره و دختران، پرونده‌ی مسقل باز کنند.»

در همین حال، شماری از زنان و دختران عضو جنبش زنان عدالت‌خواه و جنبش زنان افغانستان برای برابری در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان نیز گرد هم آمده و در برابر نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان اعتراض کردند.

آن‌ها، شعارهای «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» و «طالبان را رد کنید» را سر دادند.

این در حالی است که در چند هفته‌ی گذشته، حمله‌های هدف‌مند در برابر هزاره‌ها در افغانستان شدت یافته و زنان نیز، به بهانه‌ی رعایت‌نکردن حجاب مورد نظر طالبان، از سوی این گروه بازداشت و شکنجه می‌شوند.