Uncategorized ادبیات اندیشه تحلیلی فرهنگ و هنر گزارشها

انتشارات مقصودی: ادامه‌ی چاپ و نشر کتاب تقریباً ناممکن شده است

جاده‌ی ابریشم: ناصر مقصودی، مسئول مؤسسه‌ی انتشارات مقصودی، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید که به دلیل فروش‌نرفتن کتاب‌ها و مشکلات مالی، ادامه‌ی فعالیت این مؤسسه تقریباً ناممکن شده است.

انتشارات مقصودی، در دو دهه‌ی گذشته کتاب‌های زیادی را از نویسندگان افغانستانی چاپ و نشر کرده و کتاب‌های زیادی را نیز در حوزه‌های مختلف، از بیرون وارد کرده است.

آقای مقصودی، می‌گوید که همه سرمایه‌ی خود را برای چاپ و خرید کتاب هزینه کرده است؛ زیرا تا سه سال پیش، به این فکر بود که افغانستان از نظر فرهنگی در حال پیش‌رفت است و کتاب بازار خوبی دارد؛ اما پس از بازگشت طالبان به قدرت، رشد بازار فروش کتاب، متوقف شد.

آقای مقصودی می‌گوید: «کتاب‌هایی را که ما در دوره جمهوریت چاپ کرده بودیم، این کتاب‌ها به فروش نرفته و حالا ما با کوله‌بار از مشکلات اقتصادی مواجه استیم. بنا بر این به خاطر عدم تأمین مخارج انتشارات و خرچ خانه، نمی‌توانیم که ادامه بدهیم.»

قاسم فرزام، مسئول انتشارات واژه در کابل نیز، با شکایت از مشکلات ناشران و فروش‌نرفتن کتاب، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «ما ناشران و کتاب‌فروشی‌های مارکت ملی به بدترین وضعیت اقتصادی و روحی روانی‌ مان رسیده‌ایم. در این مدت سه سال با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم؛ حتا در کنار شغل اصلی‌ مان، دست به کارهای شاقه هم زده‌ایم تا به راحتی شکست را نپذیریم؛ اما اوضاع از آن ‌چه به نظر می‌رسد و همه‌ی مان تظاهر می‌کنیم، بدتر است.»

فرزام می‌افزاید که در حال حاضر، بیش‌تر کتاب‌فروشی‌های مارکت ملی در پل‌سرخ شهر کابل، توان پرداخت کرایه‌ی دکان‌های شان را ندارند.

ناشران و کتاب‌فروشان کابل، محروم‌شدن دختران و زنان از آموزش و کار، فرار نخبه‌های فرهنگی، بی‌کاری و گسترش فقر در جامعه را از مهم‌ترین دلیل‌های افت بازار کتاب و کاهش مشتریان کتاب می‌دانند. آقای مقصودی در این مورد می‌گوید: «نصف جامعه یعنی دختران و زنان از آموزش و تحصیل محروم شده و بیش‌تر افراد فرهنگی نیز، از کشور آواره شده ‌اند و یک تعداد هم که در کشور استند به دلیل عدم انگیزه، نبود کار و نداشتن توانایی‌های مالی، کتاب نمی‌خرند.»

هم‌چنین آقای فرزام، سانسور، گرانی‌ کتاب، دشوارشدن شرایط واردکردن کتاب، ناامیدی مطلق شهروندان، حذف نیروی کار متخصص و جای‌گزینی آن با افراد غیرمتخصص یک قوم مشخص، فقر گسترده، مهاجرت‌های اجباری نخبگان، جوانان و حضورنداشتن دختران و زنان در سکتورهای آموزشی و تحصیلی را از مهم‌ترین عوامل کاهش مشتریان کتاب می‌داند.
این ناشران می‌گویند که در مارکت ملی که روزگاری یکی از مراکز مهم نشر و پخش کتاب در کشور بود، امروز فقط چند ناشر و کتاب‌فروش در آن فعالیت می‌کند. این ناشران و کتاب‌‌فروشان نیز به دلیل این که سرمایه‌های شان را در چاپ و خرید کتاب هزینه کرده‌ اند، نمی‌توانند شغل خود را تغییر دهند.

آقای مقصودی می‌گوید که ناشران و کتاب‌فروشان مارکت ملی، اکنون نمی‌توانند که کرایه‌ی دکان‌، مالیات دولت و هزینه‌های شهرداری را بپردازند. او می‌افزاید که نظارت دولت از محدودیت‌هایی که بر ناشران و کتاب‌فروشان وضع کرده، شرایط کاری را دشوار کرده و انگیزه‌ی ادامه‌دادن را از ناشران گرفته است.

آقای مقصودی تصریح می‌کند که اگر محدودیت‌های وضع‌شده روی فعالیت ناشران برداشته نشود و از ناشران حمایت مالی نشود، شمار محدودی از ناشران که در مارکت ملی هنوز در برابر مشکلات مقاومت می‌کنند، ممکن نتوانند به فعالیت ادامه بدهند.