اسلایدر خبری گزارشها

سازمان حقوق بشر ملل متحد: اخراج مهاجران از پاکستان با بدرفتاری و اخاذی هم‌راه بوده است

جاده‌ی ابریشم: ولکر ترک، رییس شواری حقوق بشر سازمان ملل متحد، می‌گوید که اخراج افغانستانی‌ها از پاکستان، با بدرفتاری، بازداشت‌های خودسرانه، تخریب اموال شخصی و اخاذی هم‌راه بوده است.

دفتر عالی کمیشنر حقوق بشر ملل متحد، امروز (چهارشنبه، ۲۴ عقرب)، با نشر گزارشی گفته که این دفتر شکایت‌هایی را دریافت کرده که حکومت پاکستان در مواردی حتا افراد دارای مدرک را نیز، اخراج کرده است. بر بنیاد این گزارش، این کارت‌ها توسط حکومت پاکستان در هم‌کاری با نمایندگی پناهندگان ملل متحد، به مهاجران افغانستانی داده شده بود.

آقای ترک می‌افزاید: «بازداشت‌ها و دست‌گیری‌های خودسرانه در تضاد با تعهدات پاکستان نسبت به قوانین بین‌المللی است.»

به گفته‌ی ترک، بازگشت پناه‌جویان به ویژه کودکان و زنان، نباید به صورت اجباری باشد.

آقای ترک هم‌چنان می‌گوید: «اخراج اجباری زنان در شرایطی که طالبان محدودیت‌های زیادی از جمله در مورد آموزش، کار، رفتن به پارک‌ها و مکان‌های عمومی وضع کرده است، مناسب نخواهد بود و آنان را در معرض خطر و آسیب قرار می‌دهد.»

رییس حقوق بشر ملل متحد، از حکومت پاکستان می‌خواهد که افرادی که تحت تعقیب و آسیب‌پذیر استند را اخراج نکند. آقای ترک افراد آسیب‌پذیر را شامل زنان و دختران، مقام‌های حکومت و نیروهای امنیتی دولت پیشین، اقلیت‌های قومی و مذهبی، مدافعان حقوق بشر، فعالان جامعه‌ی مدنی و خبرنگاران، عنوان می‌کند.

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، بار دیگر از حکومت پاکستان خواسته که برنامه‌ی اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از پاکستان را تا زمان آماده‌شدن شرایط برای بازگشت مصون پناهندگان به افغانستان، به تعویق بیندازد.

حکومت پاکستان برای مهاجران بدون مدرک افغانستانی تا اول نومبر فرصت داده بود که این کشور را ترک کنند. پس از این تاریخ، روند اخراج اجباری مهاجران از پاکستان شدت گرفته است.

بر اساس گزارش‌های ملل متحد، از ۱۵ سپتمبر تا ۱۱ نوامبر سال روان، نزدیک به ۳۲۷ هزار نفر مهاجر افغانستانی، از پاکستان به کشور بازگشت داده شده‌ اند.