اسلایدر حقوق بشر زنان

ورزش‌کاران زن: طالبان با تهدید تلفنی زنان را از رفتن به ورزشگاه‌ها منع می‌کنند

جاده‌ی ابریشم: شماری از فوتبالران زن در ساختار جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که طالبان با زیر فشار قراردادن ورزش‌کاران زن و دختر، بازرسی خانه‌های شان و در تماس‌های تلفنی، به آن‌ها هشدار می‌دهند که در ورزشگاه‌ها حضور نیابند.

این زنان، با نشر اعلامیه‌ای، گفته اند که طالبان خلاف قوانین جهانی ورزش، با گماشتن افراد غیرمسلکی و وابسته به خود شان، در ریاست‌های فدراسیون‌های ورزشی افغانستان گماشته اند.

این وزرش‌کاران زن، می‌گویند که حالا فدراسیون‌های ورزشی در حاکمیت استبدادی طالبان به دلیل نداشتن استقلال، دودستگی‌ و زیر فشار بودن، هیچ گونه تلاشی برای بازگشت زنان به ورزش نکرده است.

این وزرش‌کاران که زیر نام کمیته‌ی صحت و ورزش در «جنبش شنبه‌های ارغوانی» فعالیت دارند، می‌گویند که پس از بازگشت طالبان به قدرت و منع ورزش زنان، ورزش‌کاران زن در شرایط دشواری قرار گرفته و شماری از آن‌ها، به پاکستان و ایران مهاجرت کردند که در آن جا نیز با سختی‌های زیادی روبه‌رو استند.

در اعلامیه‌ی این ورزش‌کاران آمده؛ آن شمار از ورزش‌کاران زن که اکنون در افغانستان به سر می‌برند، در کنار تهدیدهای امنیتی از سوی طالبان و فشارهای روانی، با خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و آینده‌ی کاملاً نامعلوم و ناامید‌کننده روبه‌رو استند.

این فوتبالران زن، می‌گویند: «از جامعه‌ی جهانی، نهاها و فدراسیون‌های جهانی ورزشی می‌خواهیم که تهدیدهای موجود علیه ورزش‌کاران زن در افغانستان را جدی گرفته و به زنان ورزش‌کار در داخل کشور، ایران و پاکستان، ویزای بشردوستانه اهدا کنند.»

آن‌ها، از کمیته بین‌المللی المپیک و فیفا، خواسته اند که مسئولان اداره‌ی تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی زیر چتر حکومت طالبان را زیر فشار قرار داده به پاسخ‌گویی ملزم کرده و امکان بازگشت زنان را به ورزشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی فراهم کنند.

این ورزش‌کاران هم‌چنان خطاب به کمیته‌ی بین‌المللی المپیک و نهادهای ورزشی گفته‌اند: «به طالبان خوش‌خدمتی نکنید و اخلاق ورزشی را زیر پا نگذارید.»

این ورزش‌کاران زن، از همه ورزش‌کاران مرد که در بیش‌تر از دو سال گذشته در ساختار نهادهای ورزشی افغانستان فعالیت کرده‌اند، خواسته‌اند که «بیش‌تر از این با زیرپاگذاشتن وجدان، شرف و اخلاق ورزشی، چهره‌ی سیاه طالبان را سفیدنمایی نکنند و در برابر سرکوب، اختطاف و ظلم این گروه علیه زنان به ویژه زنان و دختران ورزشکار بایستند.»

طالبان پس از بازگشت به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، زنان را از فدراسیون‌های ورزشی افغانستان اخراج کرده و همین گونه، آن‌ها را از رفتن به ورزشگاه‌های خصوصی نیز منع کرده‌اند.