اسلایدر خبری گزارشها

رواداری: ۷۷۲ تن در رویدادهای ضدحقوق‌بشری در افغانستان در ۲۰۲۳ کشته و زخمی شده‌اند

جاده‌ی ابریشم: یافته‌های گزارش سالانه‌ی نهاد حقوق‌بشری رواداری، نشان می‌دهد که وضعیت حقوق بشر در جریان ۲۰۲۳ میلادی در افغانستان، به شکل گسترده وخیم‌تر شده است.

این سازمان، امروز (شنبه، ۱۲ حوت)، با انتشار یک گزارش جدید، گفته که در سال گذشته، کشتار غیرنظامیان به شیوه‌های گوناگون از جمله قتل‌های هدف‌مند، مرموز و فراقضایی، کارمندان حکومت پیشین، اعضای خانواده و بستگان آن‌ها، معترضان زن، مدافعان حقوق بشر و دیگر شهروندان غیرنظامی را هدف گرفته است.

رواداری، می‌گوید که به طور کلی در ۲۰۲۳ میلادی، ۵۰۶ تن در رویداهای نقض حقوق‌ بشری در افغانستان کشته شده و ۲۶۶ تن زخم برداشته که کشته‌شدگان، شامل ۳۹۰ مرد، ۵۸ کودک، ۳۸ زن و ۲۰ نفر با هویت نامعلوم استند. بیش‌تر قربانیان کارمندان حکومت پیشین و اعضای خانواده‌ی آن‌ها، مدافعان حقوق بشر و سایر مخالفان طالبان استند.

بر اساس گزارش رواداری، در سال گذشته در نتیجه‌ی شش حمله انتحاری و انفجاری در کابل، بدخشان و بغلان، ۸۶ تن کشته شده و ۱۵۱ تن زخمی برداشته که بیش‌تر آن‌ها شهروندان هزاره و شیعه استند.

در گزارش آمده که در جریان ۲۰۲۳، کم‌ازکم ۵۵ تن شامل ۴۳ کودک، ۱۱ مرد و یک زن در نتیجه‌ی انفجار ماین‌های جاسازی‌شده و بقایای سرگلوله‌های باقی‌مانده از جنگ، کشته و ۵۲ تن شامل ۳۱ کودک، ۱۴ مرد و هفت زن زخمی شده‌اند.

یافته‌های گزارش رواداری، نشان می‌دهد که از اول جنوری ۲۰۲۳ تا دسمبر ۲۰۲۳، در حدود ۳۶۵ تن به صورت هدف‌مند، مرموز و غیرقضایی توسط نیروهای طالبان کشته و ۶۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

گزارش می‌افزاید که بیش‌تر قربانیان قتل‌های هدف‌مند، کارمندان حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، مخالفان و منتقدان طالبان استند.

در گزارش آمده: «بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری و قتل زندانیان، ناپدیدکردن اجباری و اجرای مجازات ظالمانه و غیرانسانی» نیز در سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رواداری، طالبان در یک سال گذشته، بدون هیچ ‌نوع پاسخ‌گویی و احساس مسئولیت، به سرکوب خشونت‌آمیز گروه‌ها و تجمع‌های اعتراضی، بازداشت خودسرانه و غیرموجه کارمندان حکومت پیشین، زنان و مردان معترض، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و مخالفان خود ادامه داده و عرصه را برای هر گونه فعالیت مدنی، فردی و گروهی تنگ‌تر کرده‌اند.