اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

عفو بین‌الملل: نگرانی‌هایی از مجازات‌نشدن عاملان خشونت بر هزاره‌ها وجود دارد

جاده‌ی ابریشم: سازمان عفو بین‌الملل، می‌گوید که در حاکمیت طالبان، گروه‌های قومی هزاره، اوزبیک، ترکمن و تاجیک، با انزوای فزاینده‌ و اخراج اجباری از خانه و زمین‌های خود روبه‌رو شده‌اند.

سازمان عفو‌ بین‌الملل، در گزارش سالانه‌ی خود که سه‌شنبه‌ی همین هفته -۴ ثور- نشر شد، وضعیت حقوق بشر در ۱۵۵ کشور به شمول افغانستان را در ۲۰۲۳ بررسی کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده که گروه‌های قومی و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان، در حالی با تبعیض و محرومیت‌های فزاینده‌ای روبه‌رو استند که فرهنگ معافیت از مجازات به ویژه برای آن شمار از نیروهای طالبان که مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند، در سیستم سیاسی طالبان نهادینه می‌شود.

در گزارش آمده که طالبان در دعوای زمین میان کوچی‌های پشتون و هزاره‌ها، بیش‌تر پرونده‌ها را به سود کوچی‌ها فیصله کرده‌اند. همین گونه، گزارش‌هایی در مورد حمله‌ مسلحانه‌ی کوچی‌ها بر هزاره‌های محلی در ۲۰۲۳ ثبت شده است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده: «افزون بر آزار و تخریب اموال هزاره‌ها به شمول وسایل نقلیه، خانه‌ها و محصولات زراعتی آن‌ها، شش مرد هزاره در آگست و جون، در منطقه‌ی ارزگان خاص ولایت ارزگان کشته شدند.»

عفو بین‌الملل افزوده که در اکتبر ۲۰۲۳، دو هزاره در مناطق مرزی ولسوالی‌های لعل‌وسرجنگل و دولت‌یار غور و در نومبر و دسمبر همین سال، شماری از مردان هزاره به شمول عالمان مذهبی، در هرات کشته شدند.

عفو بین‌الملل، تأکید کرده که نگرانی‌ها در مورد مجازات‌نشدن عاملان این جرایم وجود دارد.

هم‌چنان در گزارش آمده که در ۲۸ جولای ۲۰۲۳، در اثر تیراندازی نیروهای طالبان برای متفرق‌کردن عزاداران روز عاشورا در غزنی، چهار هزاره‌ی شیعه به شمول یک کودک و یک زن، کشته و شش تن زخم برداشته است.

در بخش دیگری از گزارش عفو بین‌الملل آمده که گروه‌ طالبان، محدودیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر شهروندان افغانستان تحمیل و زنان و دختران را به هدف ناپدیدکردن از صحنه‌ی عمومی، از حقوق شان محروم کرده است.

بر اساس این گزارش، کشتار غیرقانونی، مجازات‌ها و بازداشت‌های خودسرانه از سوی طالبان هم‌چنان ادامه دارد و فرهنگ معافیت از مجازات، برای آن‌ها محفوظ باقی مانده است.

در گزارش آمده که شهروندان افغانستان، به عدالت دست‌رسی ندارند؛ زیرا طالبان همه قوانین دولت پیشین را به حالت تعلیق درآورده یا لغو کرده‌اند.

عفو بین‌الملل هم‌چنین گفته که گروه طالبان، نیروهای خود را در دستگاه قضایی افغانستان جابه‌جا و افراد متخصص قضایی حکومت پیشین را برکنار کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی از وضعیت حقوق بشری شهروندان افغانستان به ویژه اقلیت‌های قومی، زبانی، مذهبی و جنسیتی نگرانی کرده که در نزدیک به سه سال گذشته، طالبان با صدور فرمان‌های رسمی و رویکرد غیررسمی، شهروندان غیرپشتون به ویژه هزاره‌ها و زنان را از حقوق اساسی شان محروم کرده است.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، به بهانه‌های مختلف، هزاره‌ها را در ولایت‌های مختلف بازداشت، زندانی و شکنجه کرده است.
همین طور، خانواده‌های زیادی از این گروه قومی را، از خانه و روستای شان کوچانده یا در بدل پرداخت پول به کوچی‌ها، به آن‌ها اجازه‌ی اقامت داده‌اند.

در این مدت، زنان در افغانستان، از بیش‌تر حقوق اساسی شان مانند حق آموزش،کار، تفریح و سفر محروم شده‌اند.