اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی: از بدیل حکومت خودخوانده‌ی طالبان حمایت کنید

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که طالبان تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر نیستند و باید از بدیل حکومت خودخوانده‌ی این گروه حمایت شود.

اعضای این جنبش، روز (جمعه، ۲۷ دلو) در یک اعلامیه‌ی‌ مطبوعاتی، می‌گویند که طالبان به گونه‌ی سیستماتیک مرتکب «جنایت علیه بشریت» و «آپارتاید جنسیتی» شده و در حاکمیت این گروه، نسل کشی هزاره‌ها عادی‌سازی شده، تعصبات قومی، زبانی و مذهبی افزایش یافته که می‌تواند زمینه‌ساز جنگ داخلی باشد.

در اعلامیه‌ آمده که با وجود سرازیرشدن میلیون‌ها دالر برای طالبان در بیش‌تر از دو سال گذشته، روشن شده که این گروه تغییرپذیر نیست و به ابتدایی‌ترین حقوق بشری شهروندان افغانستان به ویژه زنان و اقوام آسیب‌پذیر، احترام نمی‌گذارد.

در اعلامیه‌ی این جنبش، هم‌چنان آمده است: «اقدام طالبان در زمینه‌ی بازداشت گروهی زنان و دختران هزاره و تاجیک به دلیل عدم رعایت پوشش اجباری طالبانی، مصداق بارزی از اقدامات وحشت‌ناک ضدبشری دیگر این گروه است که احساسات جمعی جامعه را جریحه‌دار ساخته است.»

زنان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، تأکید می‌کنند که راه‌حل بنیادی بحران کنونی افغانستان، برگزاری انتخابات شفاف و تغییر نظام از متمرکز به غیرمتمرکز است. آن‌ها، از جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد می‌خواهند که از بدیل حکومت خودخوانده‌ی طالبان هراس نداشته باشند.

این زنان با متهم‌کردن سازمان ملل به ناکامی در مورد افغانستان، می‌گویند که جلسه‌ی آخر شورای امنیت، صدور قطع‌نامه‌ی شماره ۲۷۲۱ و تصمیم گماشتن نماینده‌ی ویژه برای افغانستان، انتخاب مسیر اشتباه گذشته است.

آن‌ها از مجمع عمومی سازمان ملل متحد، می‌خواهند که از تعامل، باج‌دهی، سازش و دعوت نمایندگان طالبان به نشست‌های بین‌المللی خودداری کرده و برای مردم افغانستان، به ویژه زنان در داخل افغانستان تصمیم نگیرند.

زنان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، با اشاره به برگزاری نشست دوحه در مورد افغانستان در هفته‌ی پیش رو، می‌گویند که سازمان ملل، بایستی نمایندگان زنان را از میان معترضانی که در داخل افغانستان حضور دارند، انتخاب کند.

دومین نشست مشورتی سازمان ملل در امور افغانستان، قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ دلو در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شود که از طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده‌ است.