اسلایدر خبری گزارشها

شورای امنیت سازمان ملل: داعش شاخه‌ی خراسان تهدیدی برای افغانستان و منطقه است

عکس: شبکه‌های اجتماعی

جاده‌ی ابریشم: شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌گوید که داعش شاخه‌ی خراسان که در افغانستان فعالیت می‌کند، نه تنها بزرگ‌ترین تهدید برای این کشور بل که برای تمام منطقه است.

هجد‌همین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که در ۳۱ جنوری زیر نام «تهدید داعش علیه صلح و امنیت بین‌المللی و تلاش کشورهای عضو برای حمایت از سازمان ملل در مقابله با این تهدید» نشر شد، نشان می‌دهد که شاخه‌ی خراسان گروه داعش در حال گسترش‌یافتن است.

در گزارش آمده که داعش شاخه‌ی خراسان، با استفاده از جنگ‌جویان ناراضی طالبان و جذب نیروهای خارجی، دایره‌ی فعالیت‌های خود را در افغانستان به گونه‌ی چشم‌گیری توسعه داده است و ثناالله غفاری، رییس این گروه نیز، در کنر زندگی می‌کند.

در گزارش آمده که تمرکز گروه‌های تروریستی در افغانستان، به دلیل وخیم‌شدن اوضاع امنیتی منطقه است.

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه داعش شاخه‌ی خراسان، موفق شده که اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی و فرماندهان انصارالله و جماعت الاحرار را در صفوف خود جذب کند.

ارزیابی‌های برخی از اعضای شورای امنیت، نشان می‌دهد که افغانستان و افریقا، مناسب‌ترین مکان‌ها برای فعالیت داعش گفته شده است.

گزارش می‌افزاید که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، سلاح‌های به‌جامانده از نیروهای خارجی، به تدریج به دست نیروهای تحریک طالبان پاکستان و از آنان به نیروهای داعش منتقل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در گزارش قبلی خود نیز، گفته بود که داعش شاخه‌ی خراسان، چهار تا شش هزار نیرو در افغانستان دارد و این گروه توانایی‌های عملیاتی خود را در این کشور افزایش داده است.

مقام‌های طالبان تا هنوز در مورد این گزارش شورای امنیت واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما قبلاً سخن‌گویان این گروه، موجودیت گروه داعش در افغانستان را رد کرده‌اند.