اسلایدر خبری گزارشها

جریان‌های سیاسی افغانستان: در نشست دوحه تصمیم جدی‌تری در برابر طالبان اتخاذ شود

جاده‌ی ابریشم: شماری از جریان‌های سیاسی، نظامی و جنبش‌های زنان در افغانستان، با ارسال نامه‌‌های جداگانه به سازمان ملل متحد، خواهان عدم حضور مقام‌های طالبان در نشست دوحه شدند.

این گروه‌ها، از سازمان ملل خواسته اند که برای مبارزه با تروریزم، تبعیض جنسیتی و براندازی طالبان از قدرت در افغانستان، تصمیم‌های جدی‌تری اتخاذ کند.

جریان‌های سیاسی مختلف افغانستان، روز پنج‌شنبه، ۲۶ دلو- در واکنش به برگزاری نشست دوحه، در نامه‌ای به نشانی سازمان ملل، گفته اند که گروه طالبان، با محروم‌ساختن مردم از حقوق ابتدایی و اساسی شان، ارتکاب جنایت جنگی، اختطاف، شکنجه و کشتار زنان و منسوبین حکومت پیشین، اعمال آپارتاید جنسیتی، نسل‌کشی، کوچ اجباری و غصب جایدادهای باشندگان بومی مناطق مختلف افغانستان، فرهنگ‌ستیزی و حمایت از ۲۲ گروه تروریستی در افغانستان، از شهروندان این کشور نمایندگی نمی‌کنند.

در این نامه آمده که اشتراک گروه‌ طالبان در نشست‌هایی مانند نشست دوحه، این گروه را برای ارتکاب خشونت، جسورتر می‌کند.

در پای این نامه، ۱۸ حزب و جریان سیاسی به شمول شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، مجمع فدرال‌خواهان و جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان امضاء کرده‌اند.
هم‌چنین، نظامیان ملی و مسلکی افغانستان –گروهی از نظامیان حکومت پیشین- با ارسال نامه‌ا‌ی سرگشاده به سازمان ملل متحد، از این سازمان خواسته‌اند که در نشست دوحه موضع جدی و مسئولانه در قبال افغانستان اتخاذ شود.

این گروه، هم‌چنین از کشورهای منطقه و جهان، خواسته که برای جلوگیری از رشد روزافزون تروریزم در افغانستان تحت کنترل طالبان، تصمیم جدی بگیرند.

نظامیان ملی و مسلکی افغانستان، گفته‌اند که نظامیان دولت پیشین، از قربانیان اصلی وضعیت فعلی است.

بر اساس گزارش‌های دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، طالبان در دو سال گذشته، صدها نظامی حکومت پیشین را کشته‌اند.

قرار است نشست دوحه به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری در مورد افغانستان برگزار شود. در این نشست از طالبان نیز دعوت شده است؛ اما این گروه، تا اکنون در مورد حضوریافتن یا نیافتن خود در این نشست تصمیمی نگرفته است.