اسلایدر حقوق بشر زنان

شفیقه پویا تندیس «بهترین مهاجر سال هالند» را گرفت

جاده‌ی ابریشم: شفیقه پویا، دختری از هزاره‌های افغانستان به عنوان «بهترین تازه‌وارد/ مهاجر سال هالند» انتخاب شد.

شفیقه امروز دوشنبه (۵ فبروری، ۲۰۲۳) در گفتگوی با جاده‌ابریشم، از گرفتن تندیس بهترین مهاجر سال در هالند خبر داد.

خانم پویا در رابطه به این دست‌آوردش گفت که او از سوی سازمان «بهترین تازه‌وارد» برای دریافت این جایزه نامزد شده بود و از سوی مردم با رای‌گیری آزادانه بهترین مهاجر سال هالند برگزیده شد.

پویا افزود که این برنامه سال یکبار در هلند برگزار می‌گردد و جایزه «بهترین تازه‌وارد» در بخش‌های مختلف به مهاجری تعلق می‌گیرد که برای دیگر تازه وارد‌ها و شهروندان هالند کار کرده و منبع الهام باشد.

شفیقه پویا، ۳۴ سال سن دارد و از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی است. او در رشته‌ای کامپیوتر ساینس تحصیل کرده و از یکی از دانشگاه‌های جاپان ماستری گرفته است. او در دولت پیشین کارمند وزارت ترانسپورت بوده و از سه و نیم سال به این‌سو در هالند زندگی می‌کند.

خانم پویا در ارتباط به فعالیت‌هایش در هالند می‌گوید که جامعه میزبان در سال‌های پسین دید منفی نسبت به مهاجران پیدا کرده و تصور می‌کنند که مهاجران به کمک‌های اجتماعی اکتفا می‌کنند و کار نمی‌کنند.

پویا افزود که راه‌اندازی این برنامه (بهترین تازه‌وارد) به این دلیل است که هم از تازه‌واردها سپاس گذاری شود و نیز به جامعه میزبان نشان داده شود که مهاجران باردوش جامعه نیستند، کار و فعالیت می‌کنند.

شفیقه پویا همینطور در برگه فسبوک‌ خود نوشته است: «در دو سال گذشته در پهلوی یادگیری زبان و داشتن وظیفه رسمی، با سازمان حمایوی مهاجرین و سازمانهای خیریه مختلف همکاری کردم.»

خانم پویا در یادداشتی در فسبوک‌ می‌گوید که به دلیل متحمل شدن رنج‌ها و سرگردانی‌های زیاد در سال‌های گذشته، در هالند تلاش کرده تا برای کم کردن رنج از زندگی افراد کهن‌سال و معلول در هالند، کار کند.