اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

انفجار در باشگاه مشت‌زنی ملت؛ قبل از حمله باشگاه‌های ورزشی دشت‌برچی تهدید شده بود

جاده‌ی ابریشم: در ادامه‌ی حمله‌های تروریستی در غرب کابل که شهروندان هزاره را هدف قرار می‌دهد، در چهار عقرب سال روان، حمله‌ای انتحاری در باشگاه مشت‌زنی ملت در دشت‌برچی شهر کابل رخ داد که در نتیجه، شماری از ورزش‌کاران کشته شده و شماری هم زخم برداشتند.

از آن جا که حکومت همیشه تلاش کرده، آمار واقعی تلفات حمله‌های تروریستی بر شهروندان هزاره‌ را کتمان کند، در مورد حمله بر باشگاه مشت‌زنی ملت نیز، آمار متفاوتی از سوی حکومت، رسانه‌ها و منابع مردمی ارائه شده است.

خالد زدران، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کابل، یک روز پس از حمله، در برگه‌ی ایکس خود، نوشت که در حمله بر باشگاه مشت‌زنی ملت، چهار تن کشته شده و هفت تن زخم برداشه است‌؛ اما رسانه‌ها به نقل از گواهان رویداد و شفاخانه‌های غرب کابل، شمار تلفات را بیش‌تر اعلام کرده‌ اند.

دویچه‌وله، به نقل از گواهان حمله بر باشگاه مشت‌زنی ملت، گزارش داده که در این حمله، هشت تن کشته شده و شماری زیادی از ورزش‌کاران زخمی‌ شده اند. در همین حال، خبرگزاری فارس بخش افغانستان، شمار کشته‌های این حمله را شش تن و زخمی‌های آن را ۱۱ تن گزارش داده است. این خبرگزاری با استناد به آمار شفاخانه‌های غرب کابل، در سایت خود نوشته است: «تنها چهار تن کشته و دو زخمی، به بیمارستان محمدعلی جناح منتقل شده‌ اند. همین طور بیمارستان‌های خصوصی عالمی و امیری غرب کابل نیز، از دریافت دو کشته و نُه زخمی خبر داده ‌اند.»

روزنامه‌ی اطلاعات روز، نوشته که انفجار در داخل باشگاه، در زمانی‌ که ورزش‌کاران مشغول تمرین بودند، رخ داده است. این روزنامه، نوشته است: «هر روز در شیفت شب این باشگاه بوکس، بین ۵۰ تا ۷۰ نفر در آن جا تمرین می‌کردند. این باشگاه در ساختمان چهارطبقه قرار داشت و سه طبقه‌ی این ساختمان نیز، آسیب دیده است.»

رحیم افضلی، مربی باشگاه مشت‌زنی ملت که در حمله بر این باشگاه زخم برداشته بود، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید که یک هفته در شفاخانه زیر درمان بوده است. او، می‌گوید:
«اکنون از شفاخانه مرخص شده‌ام اما کاملاً بهبود پیدا نکردم. هرچند زخم‌هایم خوب شده، اما سوختگی‌هایی که در قسمت پایم دارم، هنوز خوب نشده و گشته [راه رفته] نمی‌توانم.»
یافته‌های جاده‌ی ابریشم، نیز نشان می‌دهد که در حمله بر باشگاه مشت‌زنی ملت، شش تن کشته شده و ۱۱ تن زخم برداشته است. پنج تن از زخمی‌های این رویداد به شمول رحیم افضلی و برادرش، پس از رویداد در وضعیت وخیمی قرار گرفته بودند. یکی از ورزش‌کاران در این باشگاه به نام نعیم نیز، برای یک هفته در شفاخانه‌ی محمدعلی جناج در حالت بیهوشی قرار داشت و اکنون هم، وضعیت صحی‌اش خوب نیست. منابع، می‌گویند که نزدیک به یک ماه پیش از حمله به باشگاه ورزشی ملت، حمله‌کنندگان، همه باشگاه‌های ورزشی غرب کابل را تهدید کرده بودند.

مسئولیت حمله بر باشگاه مشت‌زنی ملت را گروه داعش بر عهده گرفته است. سایت اعماق وابسته به این گروه، فردای این رویداد -۵ عقرب-، با نشر پیامی گفت که حمله بر ورزشگاه ملت واقع در دشت‌برچی غرب کابل را این گروه انجام داده است. گروه داعش، در این پیام، شمار کشته‌‌ها و زخمی‌های این حمله را ۳۵ نفر گفته است.

حمله‌های تروریستی اخیر در برابر شیعیان افغانستان به ویژه دو حمله بر ورزشگاه ملت و موتر مسافربری نوع کاستر در غرب کابل، واکنش‌های زیادی به شمول واکنش‌های بین‌المللی را به هم‌راه داشته است.

ریچارد بنت، گزارش‌گر حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، پس از این حمله‌ها در صفحه‌ی اکس خود نوشت: «از کشته و زخمی‌شدن چندین نفر در سومین حمله‌ی انفجاری به هزاره‌ها در کم‌تر از یک ماه اخیر، گزارش‌های وحشت‌ناک به من رسیده است.

من تحقیقات کامل و شفاف با هدف شناسایی عاملان و پاسخ‌گویی آن‌ها را خواستارم.»
کرن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان نیز، با انتشار پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس، با ابراز هم‌دردی با قربانیان حمله بر باشگاه مشت‌زنی ملت، گفته است که دست‌رسی به عدالت برای قربانیان حمله‌های تروریستی در افغانستان زیر سلطه‌ی طالبان، کار دشواری است. او گفته است: «مردم افغانستان، استحقاق عدالت و امنیت را دارند و نمی‌توان به تروریست‌ها اجازه‌ی سوء‌استفاده داد.»

وزارت خارجه‌ی امریکا، با نشر گزارشی در ۱۰ قوس، گفته که گروه داعش-شاخه‌ی خراسان در افغانستان فعال است. در این گزارش که فعالیت‌های تروریستی در جهان در سال ۲۰۲۳، بررسی شده، آمده که شاخه‌ی خراسان گروه داعش، حمله‌های تروریستی را در افغانستان به ویژه بر شیعه‌ها افزایش داده است.

هم‌چنین دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در ۱۴ قوس، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «ماه گذشته، افغانستان شاهد افزایش خشونت علیه جامعه‌ی شیعه هزاره در کابل، بغلان و اخیراً در هرات بوده است.» یوناما ضمن ابراز هم‌دردی با قربانیان، خواستار تحقیقات، پاسخ‌گویی به عاملان و افزایش حمایت از افراد در معرض خطر شده است. حمایت از افراد در معرض خطر، در حالی از سوی یوناما مطرح می‌شود که گروه طالبان، هیچ‌ گونه تلاشی را برای جلوگیری از حمله‌های تروریستی، حتا فراهم‌کردن امکان‌ها و فرصت‌هایی برای درمان زخمیان انجام نمی‌دهد.

در نتیجه‌ی افزایش حمله‌ها و تهدیدهای تروریستی در غرب کابل، روند عادی فعالیت‌های روزمره‌ی باشندگان این بخش کابل به ویژه ورزشگاه‌ها مختل شده و ورزش‌کاران، با چالش‌های فزاینده و نگرانی‌های عمیقی نسبت به ادامه‌‌دادن به ورزش مواجه شده اند. مجتبا محبی، یک تن از ورزش‌کاران در غرب کابل، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «در حال حاضر، هیج کس امنیت ندارد. ورزش‌کاران با ترس‌ولرز، ورزش خود را ادامه می‌دهند.» او، می‌گوید که حمله‌های تروریستی اخیر در غرب کابل، روی روحیه و انگیزه‌ی ورزش‌کاران برای رفتن به ورزشگاه‌ها تأثیر منفی گذاشته است. «حادثات باعث می‌شود که جوانان از ورزش و رؤیاهایی که دارند، دست بردارند.»

در یک ماه گذشته، دو حمله‌ی تروریستی در غرب کابل رخ داده که یکی باشگاه‌ مشت‌زنی ملت و دیگری موتر مسافربری را هدف قرار داده و در نتیجه، ده‌ها شهروند هزاره، کشته و زخمی شده اند.