اسلایدر تحلیلی گزارشها

سازمان‌های بین‌المللی اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان را پامال‌کردن حقوق آن‌ها عنوان کرده اند

جاده‌ی ابریشم: اخراج مهاجران افغانستانی بدون مدرک قانونی اقامت از پاکستان، با واکنش‌های گسترده‌ی جهانی به ویژه از سوی سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل، کمیسیون حقوق بشر پاکستان و سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح هم‌راه بوده است. نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، اخراج پناه‌جویان بدون مدرک از پاکستان و فرستادن آن‌ها به افغانستان زیر تسلط طالبان را خطرناک توصیف کرده و از حکومت پاکستان خواستار توقف این روند شده اند.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، از حکومت پاکستان خواسته است که روند اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور را لغو کند. آقای بنت گفته که اخراج مهاجران، باعث بروز بحران انسانی جدید در افغانستان می‌شود.

نماینده‌ی ویژه‌ی حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، افزوده که تلاش می‌کند تا از طریق گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی، از اخراج مهاجران جلوگیری کند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز، سه‌شنبه‌ی همین هفته -۹ عقرب- با نشر اعلامیه‌ا‌ی از تصمیم دولت پاکستان در مورد اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور انتقاد کرده و از مقام‌های پاکستان، خواسته که فوراً این برنامه را لغو کنند. این سازمان، گفته است: «عفو بین‌الملل به طور صریح و جدی، از حکومت پاکستان می‌خواهد که فوراً تصمیم خود برای اخراج پناه‌جویان بدون مدرک افغان را لغو کند.» عفو بین‌الملل، افزوده که پاکستان باید به تعهدات بین‌المللی خود به ویژه اصل عدم بازگرداندن، سرکوب و آزارواذیت پناهندگان عمل کند. در اعلامیه‌ی این سازمان، آمده است: «بیش از ۱.۴ میلیون پناهنده‌ی در معرض خطر از جایی که آن‌ها پناهنده شده و خانه‌ی دوم خود می‌دانند، اخراج می‌شوند.» عفو بین‌الملل افزوده که این تصمیم پاکستان، خانواده‌های زیادی را از دست‌رسی به خدمات اولیه، معیشت و امنیت محروم می‌کند.

عفو بین‌الملل، هشدار داده که اخراج زنان و دختران، روزنامه‌‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، مقام‌های سابق دولتی و نیروهای امنیتی که اکثراً پناهندگان بدون مدرک در پاکستان را تشکیل می‌دهند، بسیار خطرناک بوده و آن‌ها را در معرض تهدیدهای جدی قرار می‌دهد. این سازمان به نقل از دیپروس موچنا، مدیر ارشد عفو بین‌الملل، نوشته است: «به دلیل شکست دسته‌جمعی دولت پاکستان و جامعه‌ی بین‌المللی در سهیم‌شدن در انجام مسئولیت حفاظت از پناه‌جویان افغان، جان و حقوق آن‌ها در خطر است.»
عفو بین‌الملل همچنین از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته که پاکستان را برای میزبانی از مهاجران افغانستانی، حمایت مالی کنند تا در ادای مسئولیت برای حفاظت از آن‌هایی که در افغانستان تحت تعقیب استند، سهم گرفته باشند.

هم‌چنین کمیسیون حقوق بشر پاکستان، در نامه‌ا‌ی سرگشاده از حکومت این کشور خواسته است که برنامه‌ی اخراج پناهندگان از پاکستان را متوقف کند. این کمیسیون، به دولت پاکستان هشدار داده که اخراج بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی، می‌تواند باعث بحران انسانی در افغانستان شود. در نامه‌ی کمیسیون حقوق بشر پاکستان آمده که اخراچ پناه‌جویان به ویژه زنان، کودکان، افراد سال‌مند به ویژه کسانی که در معرض خطر استند را آسیب‌پذیر می‌سازد.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان، گفته که حکومت این کشور، بدون توجه به درخواست‌های سازمان‌ها و شبکه‌های حقوق بشر، اقدام به اخراج پناهندگان کرده است. این کمیسیون، افزوده که تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور، با توجه به وضعیت حاکم در افغانستان به هیچ صورت مناسب نیست و ممکن است که این روند به بازگشت امن و ادغام مجدد پناه‌جویان که در اسناد و قوانین بین‌المللی به آن تعهد شده، آسیب برساند. افزون بر این، این کمیسیون، به دولت پاکستان گفته که حکومت مؤقت این کشور، صلاحیت اخراج پناه‌جویان را ندارد و بایستی حکومت انتخابی آینده در مورد این موضوع تصمیم بگیرد.

سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح و نهادهای هم‌کار با این سازمان نیز، از اخراج پناهندگان افغانستانی از پاکستان ابراز نگرانی کرده اند. این سازمان و نهادهای هم‌کارش در بیانیه‌ای که روز گذشته -چهارشنبه، ۱۰ عقرب- منتشر کرده، گفته که نگران اخراج بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی به ویژه دادستان‌ها و کارمندان سیستم قضایی است که پس از تصرف کابل توسط طالبان، به پاکستان مهاجر شده ‌اند. سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح، افزوده است که آن‌ها با تهدید، آزارواذیت، شکنجه و قتل مواجه استند و به امنیت و کمک نیاز دارند.

سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح، می‌افزاید: «نگرانی اصلی ما امنیت دادستان‌ها و پرسنل عدلی و قضایی است که به دلیل تهدیدات شدید و نقض حقوق بشر از افغانستان گریخته ‌اند.» در بیانیه‌ی این سازمان، وضعیت افغانستان برای بازگشت پناه‌جویان به ویژه دادستان‌ها نامناسب توصیف شده و تصریح شده که در دو سال گذشته، طالبان ۲۹ دادستان را شکنجه، آزارواذیت و به قتل رسانده اند.

سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و نهادهای هم‌کارش در پاسخ به نگرانی‌های امنیتی پاکستان از جانب پناهندگان نیز، گفته است که بیش‌تر مهاجران به دلیل تهدیدهای امنیتی، به پاکستان پناهنده شده ‌اند و آن‌ها برای مبارزه با تروریزم، با پاکستان منافع مشترک دارند.

حکومت پاکستان به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر بدون مدرک افغانستانی، تا اول نومبر مهلت داده بود که این کشور را ترک کنند. پلیس پاکستان با پایان این مهلت، به اخراج اجباری مهاجران اقدام کرده و از دو روز به این‌ سو، هزاران مهاجر افغانستانی بدون مدرک را از مرزهای پاکستان اخراج کرده ‌اند.