اسلایدر خبری گزارشها

وزارت امربه‌معروف طالبان: اگر خبرنگاران زن صورت شان را نپوشانند از کار منع می‌شوند

جاده‌ی ابریشم: مرکز خبرنگاران افغانستان، اعلام کرده که طبق گفته‌های خالد حنفی، سرپرست وزارت امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، اگر خبرنگاران زن هنگام ظاهرشدن در تلویزیون‌ها و مصاحبه‌های تصویری، صورت شان را نپوشانند، از سوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان از کار در رسانه‌ها منع خواهند شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان، شب گذشته -چهارشنبه، ۹ حوت- در اعلامیه‌ای گفته که خالد حنفی، این اظهارات را سه‌شنبه‌ی همین هفته در نشستی با حضور مسئولان و نمایندگان رسانه‌ها در یکی از هتل‌های شهر کابل بیان کرده است.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده که برخی از نمایندگان رسانه‌ها، به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته اند که عبدالغفار فاروق، سخن‌گوی وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، به آن‌ها توصیه که کارمندان زن رسانه‌ها باید به گونه‌ی کامل صورت شان را بپوشانند.

در اعلامیه‌ آمده است: «عبدالغفار فاروق، در این دیدار، با نشان‌دادن چند عکس از زنان ملبس به لباس و روبند سیاه که تنها دو چشم آنان دیده می‌شده است، به نمایندگان رسانه‌ها توصیه کرده که این مدل از حجاب را مد نظر داشته باشند و رعایت کنند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان افزوده که سخن‌گوی وزارت امربه‌معروف، به رسانه‌ها توصیه کرده که از مصاحبه با آن شمار از زنان افغانستانی که ماسک نپوشیده‌اند نیز، خودداری شود.

این مرکز، می‌گوید که طالبان تا اکنون ۱۷ دستور محدودکننده علیه رسانه‌ها صادر کرده‌اند‌ که جلوگیری از کار زنان در رادیو و تلویزیون ملی، جداسازی فضای کاری زنان و مردان، اجباری‌کردن پوشیدن ماسک، منع نشر صدای زنان در رسانه‌ها در هلمند و ممنوع‌شدن تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها در خوست از این شمار است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، از طالبان خواستار لغو این دستورالعمل جدید شده و خواسته که اجازه دهند که رسانه‌ها بر اساس قانون رسانه‌های همگانی فعالیت کند.