خبری گزارشها

گروه‌های مخالف طالبان: طالبان حق اشتراک به نمایندگی از افغانستانی‌ها در نشست دوحه را ندارند

جاده‌ی ابریشم: شورای مقاومت برای نجات افغانستان، جبهه‌ی آزادی، جبهه‌ی مقاومت و شماری از گروه‌های اعتراضی زنان، می‌گویند که طالبان، حق اشتراک به نمایندگی از شهروندان افغانستان در نشست دوحه را ندارد.

این گروه‌ها، با صدور بیانیه‌ی مشترکی، گفته اند که دعوت از رهبران طالبان که نام شان در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، خلاف منشور این سازمان است.

در بیانیه‌ی این گروه‌ها آمده است: «طالبان تروریست که قدرت را به طور نامشروع و به شکل تروریستی غصب کرده‌اند، حق مشروع قانونی برای نمایندگی از مردم افغانستان در نشست‌های بین‌المللی را ندارد.»

نشست دوحه، قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ دلو به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار شود. این نشست، ادامه‌ی تلاش‌های ملل متحد برای بررسی وضعیت افغانستان و چه‌گونگی تعامل با طالبان است.

در نشست دوحه، نمایندگان ویژه‌ی بیش از ۲۰ کشور به شمول کشورهای همسایه و ذیدخل در مسائل افغانستان اشتراک خواهند کرد.

هرچند سازمان ملل متحد، تا اکنون به صورت رسمی در مورد دعوت از مقام‌های طالبان به نشست دوحه چیزی نگفته است؛ اما طالبان، به رسانه‌ها گفته‌اند که از سوی ملل متحد به این نشست دعوت شده‌اند.

گروه‌های مخالف طالبان، در بیانیه‌ی شان گفته‌اند که آماده‌ی هر گونه هم‌کاری با نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای ایجاد یک نظام مردم‌سالار بر بنیاد حقوق شهروندی در افغانستان استند.

این گروه‌ها تأکید دارند که سازمان ملل متحد و جامعه‌ی بین‌المللی، نباید با طالبان روابط دیپلماتیک برقرار کرده و برای عادی‌سازی تعامل با این گروه، منافع و خواست‌های شهروندان افغانستان را قربانی کنند.

در روزهای اخیر، نمایندگان برخی از کشورها به ویژه روسیه، چین، ایران و هم‌چنین دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روی بازشدن روابط با حکومت طالبان پافشاری می‌کنند.

هرچند تا اکنون هیچ کشوری، حاکمیت گروه طالبان بر افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ است؛ اما گروه‌های مخالف طالبان، نگرانی دارند که تلاش‌ها برای نزدیکی با طالبان، احتمالاً زمینه‌ی به‌رسمیت‌شناسی این گروه را از سوی جامعه‌ی بین‌المللی فراهم کند.