اسلایدر حقوق بشر زنان

مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان تماس تلفنی زنان با رسانه‌ها را در خوست منع کردند

جاده‌ی ابریشم: مرکز خبرنگاران افغانستان، اعلام کرده که طالبان در خوست، برقراری تماس تلفنی زنان با رسانه‌ها را منع کرده است.

در اعلامیه‌ی این مرکز آمده که طالبان، به مسئولان رسانه‌ها هشدار داده که در صورت دریافت تماس از زنان، زیر پی‌گرد قرار خواهند گرفت.

مرکز خبرنگاران افغانستان، با نشر یک نامه‌ی رسمی طالبان که در آن امضای عبدالرشید عمری، فرمانده امنیه‌ی طالبان در خوست دیده می‌شود، این مطلب را همگانی کرده است.

در این نامه که روز گذشته -شنبه، ۵ حوت-، امضا شده، برخی از رادیوهای خصوصی خوست، به دامن‌زدن به «فساد اخلاقی» متهم شده‌ است.

در نامه آمده که برخی از زنان و دختران در جریان برنامه‌های اجتماعی یا در جریان برنامه‌ی درسی مکتب‌ها، به رادیوها زنگ می‌زنند که این تماس‌ها، نامشروع و دامن‌زدن به فساد اخلاقی است.

بر اساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، اکنون در کنار رادیو و تلویزیون ملی زیر کنترل طالبان، ١۵ رادیو و سه تلویزیون خصوصی در خوست فعالیت دارد.

مرکز خبرنگاران افغانستان، تهدید فرماندهی امنیه‌ی خوست به احضار و پی‌گرد خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های این ولایت را خلاف قانون رسانه‌های همگانی عنوان کرده است.

در خبرنامه‌ آمده که فعالیت کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای در افغانستان، به حاشیه رفته و مقام‌های غیرمسئول به گونه‌ی دل‌بخواه رسانه‌ها را تهدید می‌کنند.