اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

دو انفجار در دشت‌برچی در کم‌تر از یک هفته ۴۷ کشته و زخمی بر جا گذاشت

جاده‌ی ابریشم: شام شنبه‌ی هفته‌ گذشته -۱۶ جدی- در انفجاری در یک موتر مسافربری نوع کاستر در دشت‌برچی شهر کابل، ۲۵ تن کشته و زخمی شدند.

خالد زدران، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کابل، ساعاتی پس از انفجار اما، در حساب کاربری اکس خود نوشت که در این رویداد، دست‌کم دو تن کشته شده و ۱۴ تن زخم برداشته است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، فردای انفجار در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت: «حداقل ۲۵ تن از اعضای جامعه‌ی هزاره‌ی کابل در انفجاری که شب گذشته در دشت‌برچی رخ داد، کشته و زخمی شده اند.»

بر اساس گفته‌های باشندگان محل، این انفجار در ساحه‌ی «قلعه‌ی ناظر» رخ داده است.

در شبکه‌های مجازی آمارهای متفاوتی از رقم کشته‌شدگان و زخمیان این رویداد، دست‌به‌دست ‌شده است.

شماری از کاربران فیسبوک، عکس پنج تن به نام‌های تقی علی زاده، محمد ریحانی، عبدالحسین حیدری، نجیب‌الله پارسا و خدیجه پناهی را به عنوان کشته‌شدگان این رویداد نشر کرده‌اند.

پنج روز پس از این رویداد، حوالی ۰۳:۰۰ پس از چاشت پنج‌شنبه -۲۱ جدی-، انفجار مرگ‌باری در راه‌رو مرکز تجاری برچی‌سنتر در دشت‌برچی شهر کابل رخ داد.

منابع از محل رویداد، به جاده‌ی ابریشم گفته‌اند که ماین مقناطیسی جاسازی‌شده در راه‌رو برچی‌سنتر و نزدیک به غرفه‌ی یک صراف منفجر شده است. منابع می‌افزایند که پس از وقوع انفجار، افراد زیادی از جمله چند صراف به زمین افتادند که وضعیت برخی از آن‌ها وخیم دیده می‌شد.

با این که آمار مشخصی از قربانیان و زخمیان این انفجار در دست نیست، اما آمارهای ابتدایی، پنج کشته و ۱۷ زخمی را نشان می‌دهد.

شفاخانه‌های دشت‌برچی فهرستی از زخمیان این انفجار را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شریک کرده که بر اساس آن، ۱۲ زخمی به شفاخانه‌ی عالمی، هفت زخمی به شفاخانه‌ی امیری غرب و سه زخمی به شفاخانه‌ی امام زمان در دشت‌برچی منتقل شده است.

زخمیان شفاخانه‌ی عالمی؛ شامل محمد ظاهر، فرزند نظام‌علی؛ عبدالستار، فرزند حسین‌بخش؛ سردار فرزند حسین‌داد؛ فرشته، فرزند خدایار؛ ولی، فرزند رحیم؛ ملکه، فرزند سید نفس؛ راضیه، فرزند سید نفس؛ گل‌چمن، فرزند دیدارعلی؛ سکینه، فرزند احمدشاه؛ صالحه، فرزند علی‌احمد؛ صابره، فرزند محمدشاه؛ علی‌رضا، فرزند محمد جواد است.

زخمیان شفاخانه‌ی امیری غرب شامل رضا، فرزند میرزاحسین؛ حمید، فرزند عبدالله؛ محمد آصف، فرزند غلام‌رسول؛ ضیاگل، فرزند میرزاحسین؛ محمد صادق؛ محمد نادر و یک تن دیگر که هویتش مشخص نشده، می‌شود.

زخمیان شفاخانه‌ی معالجه‌ای امام زمان شامل محمد تقی، فرزند احمدحسین؛ رحمت‌الله، فرزند محمد نبی و نرگس، فرزند نیک‌قدم است.

مسئولیت انفجار ۱۶ جدی بر موتر مسافربری نوع کاستر را گروه داعش بر عهده گرفته است؛ اما مسئولیت انفجار در برچی‌سنتر را هنوز گروهی بر عهده نگرفته است.

واکنش‌ها
دو حمله‌ی انفجاری اخیر در دشت‌برچی، واکنش‌هایی را نیز از سوی شهروندان و یوناما به هم‌راه داشته است.

فردای پس از انفجار بر موتر مسافربری کاستر در دشت‌برچی، یوناما در برگه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «یوناما خواستار پایان‌دادن به حمله‌های هدف‌مند علیه افراد ملکی، حفاظت بیش‌تر از جامعه‌ی هزاره افغانستان و پاسخ‌گوکردن عاملان چنین حمله‌ها است.»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، در اطلاعیه‌ای از افزایش شمار قربانیان انفجار در موتر مسافربری کاستر در ۱۶ جدی، خبر داده و گفته که در این انفجار، دست‌کم ۱۳ غیرنظامی کشته شده و بیش‌تر از ۱۰ تن زخم برداشته‌اند.

محقق طالبان را متهم کرده که مانع بازتاب آمار و جزئیات واقعی حمله‌های اخیر بر شهروندان‌ هزاره و شیعه‌ی افغانستان می‌شوند.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در واکنش به انفجار در مرکز تجارتی برچی‌سنتر در غرب کابل، گفته که افزایش حمله‌های هدف‌مند بر شیعیان و هزاره‌ها، پرسش‌برانگیز است.

فایق فردای این رویداد -جمعه، ۲۲ جدی- در حساب کاربری اکس خود، نوشته که این حمله‌ها در حالی انجام می‌شود که طالبان، همواره می‌گویند که امنیت و ثبات در افغانستان تحکیم یافته است.

او افزوده که مردان، زنان و کودکان افغانستانی، در کنار فقر، بی‌کاری، نقض حریم خصوصی و حقوق اساسی و دست‌رسی‌نداشتن به آموزش‌وپرورش باکیفیت، «از نبود امنیت و آرامش روحی و جسمی رنج می‌برند.» فایق هم‌چنان گفته که متأسفانه وضعیت در افغانستان با گذشت هر روز ناگوارتر می‌شود.