اسلایدر حقوق بشر زنان

طالبان مرکزهای آموزشی دخترانه در هرات را بستند

جاده‌ی ابریشم: منبعی از هرات، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید که نیروهای طالبان، امروز (سه‌شنبه، ۲۳ میزان) چندین مرکز آموزشی دخترانه در هرات را بستند.

منبع می‌افزاید که طالبان پس از بستن مرکزهای آموزشی، به مسئولان آن‌ها، هشدار داده‌ اند که در صورت بازگشایی این مرکزها، بازداشت و زندانی‌ خواهند شد.

به گفته‌ی منبع، پس از بستن شماری از مرکزهای آموزشی بزرگ و مهم دخترانه توسط نیروهای طالبان، مرکزهای آموزشی دیگری در هرات که در آن دختران سرگرم آموزش بودند، از ترس، توسط مسئولان شان تا زمان نامعلومی بسته‌ شده است.

منبع هم‌چنان می‌گوید که امروز، بیش‌تر آموزشگاه‌های هرات حتا در روستاهای دوردست این ولایت، تعطیل بوده است.

هم‌زمان با این، ریاست امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان در هرات، گفته که این مرکزهای آموزشی به دلیل حضور آموزگاران مرد بسته شده و مرکزهای آموزشی‌‌ای که در آن آموزگاران زن تدریس می‌کنند، فعال است.

طالبان در جوزای سال روان نیز، به گونه‌ی‌ شفاهی به مرکزهای آموزشی در شهر کابل، دستور داده بودند که «تا امر ثانی» به دختران اجازه‌ی ورود ندهند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، در اقدام‌های جداگانه دختران و زنان را از حضور در حوزه‌های همگانی به شمول مکتب‌ها، دانشگاه‌ها و مرکزهای آموزشی باز داشته اند.

در شروع تسلط طالبان بر افغانستان، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم، از رفتن به مکتب باز داشته شدند و از زمستان سال گذشته به این سو، دختران و زنان حق تحصیل در دانشگاه‌ها را نیز از دست داده اند.