اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

منابع در لعل‌وسرجنگل غور: غلام‌حسین و آصف، توسط دو نفر با لباس ابلق پلنگی کشته شد

جاده‌ی ابریشم: افراد ناشناس، دو باشنده‌ی روستای «سیاه‌سنگ» منطقه‌ی خم‌شور ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور را به قتل رسانده اند.

این دو تن، سه‌شنبه‌ی همین هفته -۱۶ عقرب- در حالی که از محل کار شان به سمت خانه در حرکت بوند، کشته شده است.

دفتر مطبوعاتی فرماندهی امنیه‌ی غور نیز، روز گذشته با نشر خبرنامه‌ای، گفته که دو باشنده‌ی روستای «سیاه‌سنگ» ولسوالی لعل‌وسرجنگل، در مسیر راه توسط افراد مسلح ناشناس، با تفنگچه کشته شده است.

در خبرنامه آمده که این رویداد زیر بررسی و عاملان آن زیر پی‌گرد قرار دارد.

منابع محلی که نمی‌خواهند هویت شان فاش شود، به جاده‌ی ابریشم می‌گویند که این دو تن به نام‌های غلام‌حسین، فرزند حسین‌بخش و آصف، فرزند احمد، از روستای سیاه‌سنگ دره‌ی بیگ‌علی سفلی، به خاطر کارگری رفته بودند و بعد از ظهر سه‌شنبه با یک عراده موترسایکل به سیاه‌سنگ در حال برگشت بودند.

منابع می‌افزایند: «قبل از این ‌ها دو نفر دیگر نیز، از همین منطقه یعنی بوم سیاخرگ طرف بیگ‌علی در حرکت بوده، آن‌ها دیده که موتورسواران با لباس ابلق پلنگی از طرف پشته لور [منطقه دولتیار] از ناوه که به نام ناوه قبرغه نام دارد، طرف سیاخرک می‌رود.»

این منابع هم‌چنان می‌گویند که غلام‌حسین و آصف، توسط همین دو نفر موترسایکل‌سوار، کشته می‌شوند و آن‌ها پس از این رویداد، به سمت «پشته‌ لور برمی‌گردند. به قول این منابع، این اتفاق ۰۴:۰۰ پس از چاشت سه‌شنبه -۱۶ عقرب- رخ داده است.

یک روز پس از کشته‌شدن این دو تن، مسافران در آن مسیر، می‌بینند که جسد دو تن روی سرک افتاده است. سپس، مسافران مردم را خبر می‌کنند و افراد از روستا‌های نزدیک جسدها را به روستای «سیاه‌سنگ» انتقال می‌دهند.

شماری از باشندگان لعل‌وسرجنگل، با انتشار تصویرهای قربانیان در صفحه‌های فیسبوک شان، می‌گویند قتل این دو تن، ادامه‌ی «کشتار هدف‌مند هزاره‌ها» است. آن‌ها می‌گویند که قربانیان، گج‌کار بودند و با کسی دشمنی شخصی نداشتند؛ اما به دلیل این که هزاره بودند و از منطقه‌ی مرزی ولسوالی دولت‌یار غور به سوی لعل در حرکت بودند کشته شده ‌اند.

یکی از کاربران فیسبوک که خود را باشنده روستای قربانیان معرفی می‌کند، نوشته است: «غلام‌حسین، فرزند حسین‌بخش هم‌راه آصف برادر خانمش که در منطقه‌ی بوم سیاه‌خرک سرجنگل پایین به قتل رسیدند، انسان‌های آرام، بی‌غرض و غریب‌کار بودند که فقط به کار و غریبی خود مصروف بودند.»

شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع شان، نوشته اند که «غلام‌حسین و آصف، توسط نیروهای طالبان کشته شده اند؛ زیرا آن‌ها، افرادی را با پوشش نظامی در محل رویداد دیده اند.»

باشندگان هزاره‌ی ولسوالی‌ لعل‌وسرجنگل غور، پیش از این نیز در مسیر لعل و فیروزکوه، مرکز غور، بارها مورد حمله و کشتار قرار گرفته اند. در ۱۳۹۳، چهارده هزاره به شمول یک نوعروس و داماد در این مسیر تیرباران شدند. مسئولان محلی دوره‌ی جمهوری، نیروهای طالبان را مسئول تیرباران مسافران هزاره عنوان کرده بودند.

در ۱۴۰۰، وقتی نیروهای طالبان حمله‌های خود را بر نیروهای امنیتی حکومت پیشین افزایش دادند، چهار مسافر هزاره هنگام بازگشت از شهر فیروزکوه به لعل، در این مسیر تیرباران شدند.