اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر: شورای امنیت سازمان ملل حقوق زنان در افغانستان را در اولویت قرار دهد

جاده‌ی ابریشم: دیدبان حقوق بشر، در نامه‌ا‌ی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، از اعضای این شورا خواسته که در بررسی‌ها و گزارش‌های خود از افغانستان، به حقوق زنان اولویت دهند.

این نهاد، امروز (چهارشنبه، ۴ اسد)، با ارسال نامه‌ا‌ی به فریدون سینیرلی اوغلو، هم‌آهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور افغانستان، خواسته که در ارزیابی مستقلی که قرار است توسط او از وضعیت افغانستان انجام شود، مسئله‌ی زنان این کشور در اولویت قرار گیرد.

هدر بار، معاون دیدبان حقوق بشر، گفته که وضعیت زنان در افغانستان، بدتر از گزارش‌های منتشرشده است و سازمان ملل متحد در ارزیابی‌های بعدی خود، باید وضعیت زنان در افغانستان را مورد توجه بیش‌تر قرار دهد.

بار، افزوده که زنان در حاکمیت طالبان، حتا از کوچک‌ترین حقوق اولیه‌ی شان نیز محروم استند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در یک قطع‌نامه در مارچ ۲۰۲۳، از این سازمان خواست که در ۱۷ نومبر، یک ارزیابی مستقل و بدون ملاحظه‌های سیاسی با چشم‌انداز آینده‌نگر و روی‌کرد بشردوستانه‌ی توأم با توسعه در رابطه به افغانستان انجام داده و به این شورا ارائه دهد.

در این قطع‌نامه، تأکید شده که بررسی‌های ملل متحد، باید در مشورت با همه طرف‌های دخیل در امور افغانستان به ویژه زنان، انجام شود.

قرار است ارزیابی‌های جدید سازمان ملل متحد از افغانستان، با سرپرستی فریدون سینیرلی اوغلو و به درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد انجام شود.