اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

زندانی‌شدن چهار تن در بامیان بر سر دعوای حقوقی با کوچی‌ها؛ ماجرا از چه قرار است؟

جاده‌ی ابریشم:

چهار باشنده‌ی روستای «رشک» در منطقه‌ «پشته»ی غرغری ولسوالی پنجاب بامیان، در ۲۵ جوزا، به دستور عبدالله سرحدی، والی این ولایت زندانی شد.

این چهار تن به نام‌های عبدالله، محمد، علی‌حسین و انور، زمانی زندانی شد که برای انتقال دوسیه‌ی حقوقی شان از کمیسیون حل منازعات روستانشینان و کوچی‌ها به دادگاه، نزد والی بامیان مراجعه کرده بود.

به گفته‌ی منبع، عبدالله و محمد باهم برادر و انور، پسر کاکای محمد و علی‌حسین، از بستگان محمد و عبدالله استند. یکی از نزدیکان این چهار تن که نخواست نامش در گزارش بیاید، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید؛ پس از این که این چهار تن نزد والی بامیان مراجعه می‌کند، به آن‌ها اجازه‌ی صحبت‌کردن داده نشده و  به دستور والی، زندانی می‌شوند. به گفته‌ی منبع، عبدالله سرحدی، حتا عریضه‌ی این چهار تن که برای انتقال پرونده‌ی حقوقی شان از کمیسیون حل منازعات روستانشینان و کوچی‌ها به دادگاه، به والی بامیان پیش‌کش کرده بودند نیز خوانده نشده است. ین منبع، به جاده‌ی ابریشم تأیید می‌کند که این چهار تن بعد از دو روز در زندان بودن، در  ۲۸ جوزا، به قید ضمانت آزاد شده است.

به نقل از منبع، این چهار تن از جمع کسانی اند که مدعی استند زمین‌های روستای رشک مربوط به پدربزرگ آن‌ها است؛ در حالی که کوچی‌ها، مدعی اند که زمین را خریده اند. به گفته‌ی منبع، سند خرید زمین روستای رشک که از سوی کوچی‌ها پیش‌کش شده، از زبان پدربزرگ‌های آن‌ها نیست؛ بل که در سند کوچی‌های مدعی، کوچی‌ها زمین را از کوچی دیگری خریده اند. صاحبان اصلی زمین‌های روستای رشک، مدعی اند که زمین را پدربزرگ‌های آن‌ها به کوچی‌ها نفروخته و در سند نیز نام پدربزرگ‌های آن‌ها درج نیست.

به گفته‌ی این منبع، در گذشته کوچی‌ها با استفاده از زور، زمین‌های آن‌ها را تصاحب کرده بودند؛ اما فعلاً زمین در اختیار باشندگان محل قرار دارد.

یک منبع دیگر نیز، افزوده که عبدالله سرحدی، در اوایل سال روان به صورت شفاهی دستور تخلیه‌ی روستای رشک و محول‌کردن زمین به کوچی‌ها توسط باشندگان محل را داده بود.

منبع نزدیک به این چهار فردی که زندان را سپری کرده، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید که کوچی‌ها در هم‌آهنگی با والی بامیان، تلاش دارند تا دعوای حقوق آن‌ها در کمیسون حل منازعات روستانشینان و کوچی‌ها حل شود؛ زیرا آن‌ها در کمیسیون نفوذ بیش‌تری دارند و تلاش می‌کنند که پرونده را به نفع خود شان فصیله کنند. به نقل از این منبع، این چهار تن که قبلاً زندانی شده بود در تلاش است تا پرونده‌ی آن‌ها از کمیسیون به دادگاه انقتال داده شود؛ اما کوچی‌ها با حمایت والی بامیان، مانع آن می‌شود.

منبع می‌گوید که در این میان، پرونده‌ی علی‌حسین متفاوت از سه نفر دیگر است. او، می‌گوید که پدر علی‌حسین به نام «عوض بخش‌علی» در  ۱۳۵۲ توسط کوچی‌ها در پشته‌ی غرغری کشته و جسدش ناپدید شده است. اکنون علی‌حسین در جست‌وجوی آثار جسد ناپدیدشده‌ی پدرش و مطالبه‌ی خون‌بهای او از کوچی‌ها است. این منبع، می‌گوید که باشندگان منطقه‌ی غرغری، همه از قتل عوض توسط کوچی‌ها در این منطقه آگاه استند.
در همین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که کوچی‌ها با بازکردن دعوای حقوقی در مناطق هزاره‌نشین، در پی تصرف زمین‌های آن‌ها است. در این میان، والی بامیان نیز متهم به حمایت از کوچی‌ها در این ولایت است.