اسلایدر حقوق بشر زنان کودکان

موادی که برای مسمومیت دانش‌آموزان سرپل استفاده شده، اشک‌آور بوده است

جاده‌ی ابریشم: مسولان ریاست معارف سرپل، گفته اند که قضیه‌ی مسموم‌شدن دانش‌آموزان دختر در ولسوالی سانچارک سرپل را بررسی می‌کنند.

بر بنیاد گزارش‌ها از منابع محلی سرپل، نزدیک به ۸۰ دانش‌آموز دختر دو مکتب ابتدایی در ولسوالی سانچارک این ولایت، مسموم شده‌ اند.

این رویداد در روزهای شنبه و یک‌شنبه‌ی همین هفته در مکتب‌های «آب‌کبود» و «فیض‌آباد» رخ داده است.

محمدعمیر سرپلی، رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در سرپل، گفته است که ۶۳ تن به شمول چهار آموزگار و یکی از اولیای دانش‌آموزان و یکی از ملازمان مکتب «کبودآب» مسموم شده و در مکتب فیض‌آباد سنچارک نیز، ۲۶ نفر مسموم شدند که در این میان سه تن شان، یک ملازم و چهار تن از خانواده‌های دانش‌آموزان بوده‌ اند.

رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در سرپل، گفته است که دختران مسموم‌شده، نشانه‌های اسهال، تهوع و نفس‌تنگی داشته و موادی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده شده، اشک‌آور بوده است.

منابع می‌افزایند که مسموم‌شدگان، به بیمارستان متقل شده‌ اند و وضعیت صحی شان خوب گزارش شده است.

تا اکنون موادی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده شده، شناخته نشده و هیچ کس و گروهی مسئولیت آن را نیز، به عهده نگرفته است.

یکی از مقام‌های محلی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس، این رویداد را تأیید کرده و آن را ناشی از خصومت شخصی دانسته است؛ در حالی که دیگر مقام‌های محلی طالبان، ادعا دارند که در ظاهر شخصی در بدل پول این کار را انجام داده است.

در دوره‌ی جمهوری نیز رویدادهای مشابهی در مکتب‌های دخترانه در افغانستان رخ می‌داد که طالبان، عامل آن شناخته می‌‌شدند.