اسلایدر تحلیلی گزارشها

نشست ویانا و ارائه‌ی نقشه راه برای عبور از بحران کنونی افغانستان

جاده‌ی ابریشم: سومین دور نشست چهره‌های سیاسی افغانستان در ویانا، مرکز اتریش که در در ۱۲ قوس برگزار شده بود، در ۱۴ قوس با نشر بیانیه‌ و یک نقشه راه برای افغانستان دمکراتیک و مردم‌سالار، پایان یافت.

بر اساس اعلامیه‌، شرکت‌کنندگان نشست ویانا، سلطه‌ی طالبان در افغانستان را نامشروع دانسته و تداوم آن را دلیلی بر ادامه‌ی بحران، نقض حقوق بشر و مانعی برای تحقق خواسته‌های مردم افغانستان عنوان کرده اند.

شرکت‌کنندگان سومین دور کنفرانس ویانا، گفته‌ اند که به اصول دمکراسی، حقوق بشر و وحدت ملی به عنوان ستون‌های بنیادین یک نظام سیاسی مردم‌سالار متعهد استند. آن‌ها هم‌چنین بر نقش محوری و تعیین‌کننده‌ی سازمان ملل متحد برای عبور از وضعیت فعلی به یک نظام مبتنی بر «آزادی، صلح، ثبات، دمکراسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون» و مشروع در افغانستان تأکید می‌کنند.

در بیانیه‌ی نشست ویانا، بر مشروعیت مقاومت مردم و حق تعیین سرنوشت بر اساس منشور ملل متحد، تأکید شده و آن را متضمن تحقق آرمان‌های مشروع مردم برای برپایی یک نظام دمکراتیک دانسته شده است.

اشتراک‌کنندگان نشست ویانا، گفته ‌اند که پس از بازگشت طالبان در افغانستان، فعالیت‌های تروریستی در این کشور و منطقه افزایش یافته است. ‌آن‌ها خوهان اقدام‌های جدی و هم‌آهنگ منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریزم شده ‌اند. اعضای این نشست، از سازمان ملل متحد، نهادهایی حقوق‌بشری و دادگاه کیفری بین‌المللی، خواسته اند که به مورد‌های نقض حقوق بشر، جنایت علیه بشریت، کشتار دسته‌‌جمعی، کوچ اجباری، غصب زمین و دارایی‌های باشندگان بومی در افغانستان، رسیدگی کنند.

اشتراک کنندگان نشست ویانا، برای برون‌رفت از وضعیت موجود افغانستان، یک نقشه راه ارائه کرده و خواهان حمایت بین‌المللی و پیوستن سایر جریان‌های سیاسی، برای تحقق آن شده‌ اند. این طرح زیر نام «نقشه راه برای برون‌رفت از بحران افغانستان» در پایان نشست ویانا ارائه شده است. در مقدمه‌ی این طرح آمده است: «این سند، ختم‌بخشیدن به سلطه‌ی ظالمانه طالبان و پایان‌یافتن نقض سیستماتیک حقوق بشر و رفع اعمال آپارتاید جنسیتی را در افغانستان مدنظر داشته و در تلاش برای پیداکردن راه‌های مشارکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم کشور ما می‌باشد.»

اشتراک‌کنندگان نشست ویانا، هم‌چنین گفته‌ اند که طرح شان تلاش برای جلوگیری از کشتار گروه‌های قومی و مذهبی، به ویژه هزاره‌ها به واسطه گروه‌های تروریستی، کشتارهای سیستماتیک و هدف‌مند، کوچ اجباری مردم بومی و غصب زمین‌های شان توسط طالبان، و تهدید بالفعل گروه‌های تروریستی متحد آن‌ها برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

نقشه راه نشست ویانا، به دنبال ایجاد یک نظام فراگیر با مشارکت زنان، مردان، اقوام و همه احزاب و گروه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که بر اساس ارزش‌های اسلامی، شهروندی، دمکراتیک و مردم‌سالار استوار باشد، است. اعضای نشست، حاکمیت ملی، نظام مبتنی بر قانون اساسی و انتخابات، امنیت و توسعه‌ی پایدار، تأمین عدالت و ترویج فرهنگ هم‌دیگرپذیری را از جمله اصول بنیادین طرح خویش خوانده ‌اند. در این نقشه راه، انسجام میان نیروهای مخالف طالبان، عدالت اجتماعی و انحلال هرنوع تبعیض ساختاری، قانون اساسی، بسیج جریان‌های مخالف طالبانی، احیای جایگاه افغانستان در نظام بین‌المللی، مبارزه با افراط‌گرایی و پایان‌دادن به فرهنگ معافیت قضایی را از جمله مهم‌ترین اهداف معرفی شده است.

اعضای نشست ویانا، برای تطبیق نقشه راه ‌شان، یک مکانیزم اجرایی چهارمرحله‌ا‌ی را ارائه کرده ‌اند. بر اساس این مکانیزم، اشتراک‌کنندگان نشست ویانا، در مرحله‌ی اول، خواهان برقراری تماس میان جریان‌های مخالف طالبان و گروه‌هایی که طرف‌دار ارزش‌ها و معیارهای دمکراتیک استند، شده اند. در مرحله‌ی دوم این طرح، به دنبال ایجاد کمیسیون‌هایی برای گردآوری نظریه‌های گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مدنی و هم‌چنین ارائه‌ی یک طرح بدیل برای ساختار سیاسی کشور است. در مرحله‌ی سوم، اعضای کنفرانس ویانا، خواهان برگزاری یک نشست فراگیر برای استماع گزارش کمیسیون و نهایی‌ساختن اسناد است. آن‌ها هم‌چنین طرف‌دار حمایت کشورهای منطقه و جهان برای ایجاد یک ساختار سیاسی بدیل در افغانستان استند. در آخرین مرحله، این طرح خواهان ادامه‌ی مقاومت، بررسی و رسیدگی نهادهای بین‌المللی به ویژه دیوان کیفری بین‌المللی به موارد نقض حقوق بشر، جنایت‌های جنگی، کشتارهای سیستماتیک، تبعیض، شکنجه و کوچ ‌اجباری باشندگان بومی بخش‌های مختلف افغانستان شده است.

در همین حال، منابع در نشست ویانا به جاده‌ی ابریشم گفت که روز سوم نشست-۵دسامبر سال‌ روان- چهار حزب قدرمند اتریش که شامل سوسیال دموکرات‌ها، کریستین دموکرات، سبزها و لبرال‌ها می‌باشند از اشتراک کنندگان نشست ویانا در پارلمان این کشور دعوت کردند.
منابع می‌افزاید که اشتراک کنندگان نشست ویانا در پارلمان اتریش در مورد بحرانی کنونی افغانستان و راه بیرون رفت از آن بحث و تبادل نظر کردند. اعضای این هیئت از پارلمان اتریش خواسته اند که در آینده از این روند حمایت کنند و آن را به رسمیت بشناسند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، چهره‌های سیاسی مخالف حکومت این گروه در افغانستان، نشست‌های زیادی را برای تغییر وضعیت کنونی افغانستان، در بیرون از کشور برگزار کرده اند؛ اما تا اکنون، هیچ یک از این نشست‌ها، نتوانسته شرایط در افغانستان را تغییر دهد.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید