اسلایدر تحلیلی خبری گزارشها

سیگار: سیاست‌های طالبان دسترسی به آموزش را محدود و کیفیت آن را کاهش داده است

جاده‌ی ابریشم: سیگار در گزارشی زیر عنوان «وضعیت آموزش در افغانستان» در یافته است که «سیاست‌های طالبان باعث محدودیت در دسترسی و کاهش در کیفیت آموزش شده است»

این گزارش که روز جمعه، ۱۳ اکتبر توسط سیگار منتشر شده نشان می‌دهد که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱، دسترسی به آموزش و کیفیت آموزش در افغانستان کاهش یافته است. سیگار می‌نویسد: یک سروی که توسط (USAID) انجام شده دریافته است که از آگست ۲۰۲۱، حضور دختران در دوره متوسطه مکتب در همه ولایت‌های افغانستان به شمول کابل کاهش یافته است.

سیگار به نقل از یک رئیس دانشگاه خصوصی می‌گوید: «پس از آگست ۲۰۲۱، دانشگاه در حدود ۵۰ درصد از دانشجویان شامل خود را از دست داد‌اند.» وی همچنین افزوده است که آن‌ها همه برنامه‌های تحصیلی برای زنان در دانشگاه، به استثنای رشته قابلگی را با توجه به سیاست‌های طالبان مسدود کرده‌اند. اضافه براین، تصمیم‌های طالبان در مورد ممنوعیت تدریس توسط زنان، نیز دسترسی دانشجویان به آموزش را محدود کرده است. زیرا این تصمیم دانشگاه‌ها را با کمبود استاد مواجه کرده است.

بر اساس گزارش سیگار، بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم یکی دیگر از عواملی است که دسترسی به آموزش را در همه مقاطع محدود کرده است. فقر شدید باعث شده که خانواده‌ها دیگر کودکان شان را به مکتب روان نکنند. خانواده‌ها بعد از نفرستادن کودکان به مکتب، پسران شان را برای کار شاقه می‌فرستند و دختران شان را مجبور می‌کنند تا ازدواج کنند. سیگار می‌نویسد خانواده‌ها از این طریق مشکلات اقتصادی خود را حل می‌کنند.

اولویت‌ها و سیاست‌های طالبان به طور کلی کیفیت آموزش در افغانستان را نیز پایین آورده است. پس از آنکه طالبان زنان را از تدریس منع کردند، نظام آموزشی کشور با کمبود آموزگار مواجه گردید. علاوه براین، طالبان شماری از افراد غیرمسلکی خود را به جای آموزگاران مسلکی در نظام آموزشی کشور جابجا کردند. این اقدام نیز باعث کاهش کیفیت نظام آموزشی در افغانستان شده است. طالبان همچنان محتوای درس‌ها و مضامین در نظام آموزشی را دست‌کاری کرده و آن را کاملا دینی ساخته‌اند. همچنین شماری از آموزگاران وظیفه خود را به دلیل تهدیدها و محدودیت‌های طالبان ترک می‌کنند.

سیگار می‌گوید بر اساس گزارش (PIO) در سال ۲۰۱۸، در تمام افغانستان تقریبا ۲۲۶۰۰۰ آموزگار وجود داشت که از این مجموع در حدود ۸۱۰۰۰ یعنی ۳۶ درصد تمام آموزگاران را معلمان زن تشکیل می‌داد. اما در آگست ۲۰۲۲، طالبان در حدود ۱۴۰۰۰، شغل دولتی که اکثر آنان توسط زنان اداره می‌شد را لغو کردند. ۸۰ درصد این شغل‌ها آموزشی بودند.

سیگار همچنین دریافته است که «طالبان مستقیما از کمک‌های ایالات متحده برای آموزش نفع می‌برد.» طالبان اول با گرفتن مالیات و تکس از کمک‌های ایالات متحده برای آموزش سود می‌برد. طالبان همچنین با وضع کردن مالیات روی معاش کارمندان که با نهادهای ایالات متحده همکار اند سود می‌برد. علاوه براین، طالبان از طریق ارائه خدمات مانند تهیه برق، آب و سایر امکانات که در کنترل آن‌ها قرار دارند نفع می‌برد. طالبان با نفوذ روی مقام‌های محلی از کمک‌های بین‌المللی مستفید می‌شوند. سیگار علاوه می‌کند که مقام‌های طالبان با زیر فشار قرار دادن کارمندان محلی موسسات آن‌ها را وادار می‌کنند که افراد مورد نظر شان را استخدام کنند. مقام‌های طالبان حتی موسسه‌های بین‌المللی و کارمندان آن را وادار می‌کنند که از کمپنی‌ها و دکان‌های افراد طالبان خرید کنند.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید