خبری گزارشها

منابع در کابل: طالبان به محافظین معین اقتصاد این گروه، به عنوان هزاره دشنام قومی می‌دادند

جاده‌ی ابریشم: عصر دیروز (جمعه ۱۷ حمل) نیروهای طالبان در قرغه از مربوطات غرب کابل با محافظین لطیف نظری، معین وزارت اقتصاد این گروه وارد درگیری فیزیکی شدند.

یکی از شاهدان عینی به هفته‌نامه‌ی جاده‌‌ی ابریشم گفت که طالبان در ایستگاه امنیتی قرغه، کاروان معین اقتصاد طالبان را توقیف کرده بودند و با محافظین او وارد درگیری شدند.

منبع گفت همین که طالبان با محافظین لطیف نظری وارد درگیری شدند، محافظین، طالبان را محاصره کردند و اوضاع را تحت کنترول گرفتند. اما طالبان از چندین فرماندهی مستقر در قرغه و پغمان نیروی کمکی خواستند. پس از حضور نیروهای کمکی درگیری تا چندین ساعت ادامه یافته است.

در این درگیری به کسی شلیک نشده اما طالبان آماده‌ی فیر بوده‌اند. پیش از فیرکردن طالبان، به گفته‌ی منبع محافظین نظری به طالبان فرصت فیر نداده‌اند.

منبع می‌گوید تنش لفظی این درگیری، «دشنام‌های قومی» بوده است. «طالبان به محافظین معین اقتصاد، به عنوان هزاره دشنام قومی می‌دادند».

تنش حدود سه چهار ساعت طول کشیده و در نیتجه با پادرمیانی مسوولین امنیتی پغمان و قرغه پایان یافته است. مسوولین امنیتی طالبان از معین و محافظین او عذرخواهی کرده‌اند.

این تنش و توقیف یک مقام هزاره از سوی طالبان در حالی است که در نظام طالبان مقام بلندرتبه‌ی غیرپشتون، به خصوص مقام بلندرتبه‌ی هزاره کم است. نظام طالبان تک‌قومی است و با همین یکی چند مقام غیرپشتونی که در نظام هستند هم این‌گونه برخورد می‌شود.

در کنار همین برخوردها، در همین روزها طالبان در غرب کابل آموزشگاه‌هایی را «به نسبت این که دختران بالاتر از صنف هفتم را آموزش می‌دادند» بسته کرده‌اند. هم‌زمان با آن، طالبان چندی پیش چندین دختر جوان و نوجوان را هم از غرب کابل بازداشت کرده بودند. گفته می‌شد از یک خانه، سه دختر و یک پسر را به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت و به جای نامعلومی برده بودند.

این همه در حالی است که طالبان سلطه قومی را انکار می‌کنند و نظام‌شان را همه‌شمول و به نفع همه می‌دانند.