اسلایدر خبری گزارشها

مرکز خبرنگاران افغانستان: در سال روان ۱۳۹ مورد خشونت با رسانه‌ها ثبت شده است

جاده‌ی ابریشم: هم‌زمان با روز ملی خبرنگار، مرکز خبرنگاران افغانستان، می‌گوید که آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستانی در ۱۴۰۲، به شکل نگران‌کننده‌ی رو به بدترشدن بوده است.

این مرکز، امروز (یک‌شنبه، ۲۷ حوت) با نشر گزارشی، گفته که در سال روان خورشیدی، ۱۳۹ مورد خشونت با رسانه‌ها را ثبت کرده است؛ در حالی که در این سال، هیچ حمله‌ی هدف‌مندی بر خبرنگاران انجام نشده یا خبرنگاری، کشته و زخمی نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، افزوده که در سال روان خورشیدی، ۵۹ خبرنگار در افغانستان بازداشت شده و‌ دست‌کم ۸۰ مورد تهدید خبرنگاران نیز از سوی این مرکز ثبت شده است.

بر اساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، صدور کارشیوه‌های طالبان و مقام‌های محلی این گروه، در ۱۲ ماه گذشته فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران و تهدید آن‌ها، در مقایسه با سال گذشته، بیش‌تر شده است.

این مرکز، گفته که رسانه‌ها و خبرنگارانی که دستورهای طالبان را نادیده گرفته‌اند، تهدید، زندانی و رسانه‌های آن‌ها با منع مؤقت یا دایمی فعالیت روبه‌رو شده است.

بر اساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، از مجموع رویدادهای ثبت‌شده در ۱۴۰۲، هشت مورد منع فعالیت کار رسانه‌ها بوده که از آن جمله، یک دوره‌ی آموزش خبرنگاری مشترک مردان و زنان به طور دایمی، پنج رادیوی محلی از چندین ساعت تا یک هفته، یک شبکه‌ی رادیو و تلویزیون محلی برای ۲۰ روز و یک رادیوی محلی دیگر، برای پنج ماه بسته شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که در سال روان خورشیدی، مدیران مسئول دو رادیوی محلی یکی به اتهام جنایی و دیگری به اتهام هم‌کاری با رسانه‌های بیرونی و «جاسوسی»، دادگاهی و هر کدام به یک سال زندان محکوم شدند. آن‌ها در حال حاضر در زندان به سر می‌برند.

بر اساس گزارش، استخبارات و وزارت‌امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، به گونه‌ی مستقیم و غیرمستقیم در بازداشت، تهدید و ترساندن خبرنگاران، سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان در ۱۴۰۲ دست داشتند و خیلی تلاش کردند تا کارشیوه‌های رسانه‌ای را جداً اجرا کنند.