اسلایدر خبری گزارشها

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق ‌‌بشر سازمان ملل از افزایش حمله‌ها بر هزاره‌ها نگرانی کرد

دولت بریتانیا امروز (جمعه، ۱۱ حوت)، در اعلامیه‌ای گفته که نمایندگی این دولت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، مانند دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان خواستار انجام تحقیقات در مورد حمله‌ها بر هزاره‌ها است.

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق ‌‌بشر سازمان ملل متحد، هم‌چنان با نگرانی از وضعیت زنان در افغانستان، گفته است: «با گذشت دو سال‌ونیم، زنان و دختران [در افغانستان] هنوز نمی‌توانند کار کنند. آن‌ها، نمی‌توانند آزادانه رفت‌و‌آمد، صحبت و زندگی کنند.»

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق ‌‌بشر سازمان ملل متحد، افزوده که تبعیض گسترده و نهادینه‌شده در برابر زنان در افغانستان، با فقر خانواده‌ها، ناامنی غذایی و دست‌رسی‌نداشتن به خدمات اولیه، بیش‌تر می‌شود.

این نمایندگی تأکید کرده است که جامعه‌ی جهانی، باید به حمایت از شهروندان افغانستان متعهد بماند.

چندی قبل برونس کندی، عضو پارلمان بریتانیا، نیز از حکومت این کشور خواسته که پناهندگان هزاره به این کشور را به رواندا منتقل نکند.

او، گفته که هزاره‌ها در صورت انتقال به روندا به دلیل باورهای مذهبی شان، ممکن است در معرض تهدید قرار بگیرند.

خانم کندی، در پارلمان بریتانیا گفته که شمار زیادی از افغانستانی‌هایی که بعد از تسلط طالبان در این کشور، به بریتانیا پناهنده شده اند، هزاره استند.

حکومت بریتانیا، مهاجرانی که به گونه‌ی غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند را به رواندا، منتقل می‌کند تا در آن جا به پرونده‌های شان رسیدگی شود.

دادگاه عالی بریتانیا، در عقرب سال روان، با این طرح مخالف کرده و آن را غیرقانونی اعلام کرد.

خانم کندی، همین گونه در تحقیقی که سال گذشته انجام داده، دریافته که هزاره‌ها در افغانستان و پاکستان، توسط طالبان و سایر گروه‌های افراطی مورد آزارواذیت قرار می‌گیرند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، هزاره‌ها در معرض آزارواذیت، تهدید، کوچ اجباری و کشتار قرار گرفته‌اند.

طالبان، آموزش و تطبیق مذهب جعفری در افغانستان را ممنوع اعلام کرده و بیش‌تر ادعاهای کوچی‌های پشتون برای مالکیت بر زمین‌های هزاره‌ها را نیز، به نفع کوچی‌ها فیصله کرده است.