اسلایدر خبری گزارشها

طالبان به دانشگاه‌ها: کتاب‌هایی را که مخالف فقه حنفی هستند، از کتاب‌خانه‌ها دور اندازید

جاده‌ی ابریشم: اسناد که در اختیار جاده‌ی ایریشم قرار گرفته نشان می‌دهد که ادارۀ طالبان در مکتوبی به تاریخ ۲۳/۹/۱۴۰۲خورشیدی به تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی دستور داده‌اند که کتاب‌هایی مخالف فقه حنفی را از کتاب‌خانه‌های‌شان دور اندازند.

این مکتوب که از سوی ریاست ارشاد و دعوتِ وزارت تحصیلات عالی ادارۀ طالبان صادر شده و توسط رئیس این اداره، شیخ شاکرالله وحدت مهر و امضا شده است، به تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی فرستاده شده‌ و امر کرده که کتاب‌های مخالف فقه حنفی و کتاب‌هایی که مشکلات عقیدتی به میان می‌آورند، از کتاب‌خانه‌ها دور شوند به جای آن‌ها کتاب‌های خوب دیگر؛ مانند سیرت نبوی جایگزین شوند.

هم‌چنین در این نامه تصریح شده است که لیست کتاب‌هایی قابل دور انداختن قبلاً شریک شده است.

ادارۀ طالبان پیش از این به کتاب‌فروشی‌ها و بنگاه‌های نشراتی هم سر زده بود و لیستی از کتاب‌های ممنوع‌الفروش و ممنوع‌الچاپ را شریک کرده بود و از کتاب‌فروشان خواسته بود که از خرید و فروش این کتاب‌ها خود داری کنند و اگر کتاب‌فروشی این کتاب‌ها را خرید و فروش کند و استخبارات طالبان اگر این کتاب‌ها را در کتاب‌فروشی‌اش پیدا کند، جریمه و زندانی خواهد شد. آثار عبدالکریم سروش، دین‌پژوه، نویسنده و فیلسوف ایرانی، و آثار یووال نوح هراری، روشنفکر، تاریخ‌دان و نظریه‌پرداز اسرائیلی و تعدادی از کتاب‌های دیگر، از جملۀ کتاب‌هایی بودند که ممنوع‌الفروش اعلام شده بودند.