اسلایدر خبری گزارشها

سازمان حمایت از خبرنگاران: ۸۹۹ خبرنگار زن مجبور به ترک شغل شده است

جاده‌ی ابریشم: سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان، روز گذشته -پنج‌شنبه، ۹ سنبله- با نشر گزارشی، گفته که نزدیک به ۸۹۹ خبرنگار زن در کابل و ولایت‌ها به دلیل تهدیدهای امنیتی، ناتوانی مالی رسانه‌ها، محدودیت در پرداخت معاش و مشکلات فرهنگی و محدودیت‌های فزاینده‌ی طالبان در برابر زنان، ناچار به ترک شغل شده است.

بر اساس آمار این نهاد، پس از تسلط طالبان، شمار خبر‌نگاران و کارمندان رسانه‌ای زن از هزار و ۴۰۲ تن، به ۴۶۳ تن کاهش یافته که ۲۸۴ تن آن‌ها در افغانستان حضور دارند.

در بخش دیگر این گزارش، آمده که خبرنگاران زن در افغانستان، برای دست‌رسی به اطلاعات نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان به نقل از انجمن‌های دفاعی خبرنگاران، گفته که پس از بازگشت طالبان به قدرت، خبرنگاران زن در ۲۱ ولایت به شمول بغلان، تخار، کندهار، نورستان، میدان‌وردک، دایکندی، هلمند، ارزگان، زابل، پکتیا، پکتیکا، جوزجان، فراه، غور، فاریاب، لوگر، فراه، فاریاب و خوست، اجازه‌ی کار در رسانه‌ها را ندارند.

این سازمان هم‌چنان گفته که طالبان در فاریاب، سمنگان، بامیان، غزنی، خوست، پنجشیر، جوزجان، نیمروز، بغلان، بدخشان و بلخ، خبرنگاران زن را از شرکت در نشست‌های خبری منع کرده‌ اند.

بر اساس این گزارش، خشونت در برابر خبرنگاران زن در مقایسه با دوره‌ی جمهوری، به شکل بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

سازمان حمایت از خبرنگاران ۲۵ مورد خشونت در برابر خبرنگاران زن را در ۲۰۲۲ ثبت کرده که شامل بازداشت، ضرب‌وشتم و رفتار خشونت‌آمیز می‌شود.

این نهاد افزود که شمار زیادی از خبرنگاران زن در هنگام پوشش اعتراض‌های خیابانی زنان، توسط نیروهای طالبان بازداشت شده ‌اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان، گفته که طالبان کار رسانه‌ای زنان را به شدت محدود کرده ‌اند؛ به نحوی که زنان، نمی‌توانند با مردان در رسانه‌ها مصاحبه کنند یا بدون ماسک در پرده‌های تلویزیون ظاهر شوند.

در گزارش این سازمان هم‌چنان آمده که افزایش روزافزون محدودیت‌ها بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران در دو سال حاکمیت طالبان، سبب شده که بسیاری از رسانه‌های آزاد به دلیل این محدودیت‌ها، منابع اقتصادی خود را از دست داده و برخی فعالیت‌‌های خود را متوقف یا به حداقل برسانند.