خبری گزارشها

تالیف قلوب و اخوت طالبان؛ ابراهیم هزاره یک میلیون و ۷۵۰ هزار افغان به علم گل کوچی بپردازد

جاده‌ی ابریشم: کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین، یک باشنده‌ هزاره‌ی روستای سرچشمه‌ی ولسوالی بهسود میدان‌وردک را به پرداخت یک میلیون و ۷۵۰ هزار افغانی به عنوان غرامت، به یک مرد کوچی محکوم کرده است. این باشنده‌ی روستای سرچشمه، ابراهیم صالح نام دارد و بر اساس حکم کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین، باید یک میلیون و ۷۵۰ هزار افغانی را به یک مرد کوچی به نام علم‌گل فرزند شهباز که مدعی شده باشندگان روستای سرچشمه گوسفندانش را دزدیده اند، بپردازد.

در فیصله‌ی کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین، آمده که همه منازعات ۲۰ساله میان کوچی و ده‌نشین‌ها، شامل عفو عمومی است؛ اما برای حل این قضیه و از باب تالیف قلوب و اخوت، ابراهیم صالح، یک میلیون و ۷۵۰ هزار افغانی، برای مرد کوچی پرداخت کند. در فیصله هم‌چنان آمده که اگر «مرد ده‌نشین» از این فیصله سر باز بزند، ۵۰۰ هزار افغانی توسط کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین جریمه خواهد شد.

متن فیصله:

امارت اسلامی افغانستان
ولایت میدان وردک
شورای حل منازعات کوچی و ده‌نشین
در رابطه به نزاع و جنجال مدعی بالوکاله علم گل ولد شهباز و مدعا علیه بالوکاله ابراهیم صالح ولد شیر حسین که دعوای شان در محکمه جلریز بود و به اختیار شان به شورای حل منازعات کوچی و ده‌نشین احاله شد. بعد از گرفتن اختیار خط عام‌وتام، فیصله‌ی اصلاحی چنین صادر گردید که قرار شرح زیر است:
۱.تمام مازعات بیست ساله‌ی کوچی و ده‌نشین شامل عفو عمومی بوده و می‌باشد.
۲.از جهت تالیف قلوب و اخوت و برادری، مبلغ ۱۷لک‌وپنجا هزار افغانی، برای مدعی بالوکاله از طرف مدعا علیه بالوکاله پرداخت گردد. در آینده کدام ادعا و مدعا بالای همدیگر نداشته و ندارند. اگر کدام تخلف از طرفین بالای یکدیگر صورت گیرد، مبلغ ۵۰۰ هزار افغانی جرمانه به‌شورای حل منازعات تسلیم نماید.
والسلام و علیکم و رحمت‌الله و برکاته
جهت هرچه بهتر شدن اخوت و برادری یک نعره تکبیر!

پس از بازگشت طالبان به قدرت، کوچی‌ها افزون بر چراه‌گاه‌های روستانشینان هزاره در غزنی، میدان‌وردک، پروان، بامیان، دایکندی و غور، ده‌ها مورد ادعای قتل و گم‌شدن رمه‌های گوسفند را نیز در دادگاه‌های طالبان ثبت کرده اند.

با وجود اعلام عفو عمومی توسط رهبر طالبان در مورد همه‌ منازعه‌های قومی در کشور، دادگاه‌های طالبان اما ادعاهای ثبت‌شده توسط کوچی‌ها را به نفع آن‌ها فیصله کرده و روستانیشنان هزاره را، به پرداخت مبلغ‌های هنگفتی محکوم کرده‌ است.

در سوی دیگر، حکومت طالبان، زیر نام مالیه، عشر، زکات و کمک، پول زیادی را از روستانشینان مناطق هزاره‌نشین جمع‌آوری می‌کند.

رسانه‌ها، روز گذشته -پنج‌شنبه، ۹ سنبله- گزارش داده که طالبان به باشندگان حصه‌ی دوم ولسوالی بهسود میدان‌وردک، دستور داده که هر خانواده‌ای که بیش از ۱۰ رأس گوسفند دارد، باید از ارزش آن پنج درصد مالیه بپردازد و هر خانواده‌ای که یک رأس گاو دارد نیز، باید مالیه بپردازد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، طالبان از روز گذشته، روند سرشماری گوسفندان را در خانه‌های باشندگان حصه‌ی دوم بهسود شروع کرده‌ اند.

همچنان ویدیوهای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که گروه طالبان درپی شکایت فردی از قوم پشتون به نام «گلاب شاه» چهار تن از بزرگان روستای «ریگشاد» از مربوطات مرکز بامیان را بازداشت کردند.

تصویرهایی که از روستای ریگشاد به نشر رسیده، نشان می‎دهد که گلاب شاه در مسیر بیش از ۵۰۰خانواده هزاره در این روستا خندق کنده‌اند تا آنان نتوانند عبور و مرور کنند.