اسلایدر تحقیقی گزارشها

طالبان ۵۵ کارمند هزاره‌‌تبار فرماندهی امنیه‌ی ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر دایکندی را برکنار کردند


یافته‌های هفته‌نامه جاده‌ی ابریشم، نشان می‌دهد که طالبان، در ۱۶ سرطان سال روان، ۵۵ کارمند هزاره‌ی فرماندهی امنیه‌ی ولسوالی «سنگ‌تخت‌و‌بندر» دایکندی را برکنار و به جای آن‌ها، افراد خود شان را گماشته ‌اند. برکنارشدگان، شامل ۱۶ افسر، ۱۸ ساتنمن و ۲۱ سرباز می‌شود که بیش‌تر شان، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند.

نوروزعلی -نام مستعار- یکی از برکنارشدگان، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید: «فردی به نام عبدالمنان رحمانی با هفتاد تن از افرادش، از کابل به عنوان قمندان امنیه‌ی ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر آمد و ما را به زور از قمندانی امنیه‌ اخراج کرد. آن‌ها حتا اجازه ندادند که وسایل شخصی‌ مان را برداریم.»

نظرمحمد -نام مستعار- یکی دیگر از کارمندان برکنارشده‌ی فرماندهی امنیه‌ی ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر، می‌گوید که عبدالمنان ایوبی، بدون موافقه‌ی والی دایکندی و سایر ارگان‌های این ولایت، از کابل به سنگ‌تخت‌وبندر آمده و در قدم نخست، این ۵۵ نفر را از بخش‌های مختلف فرماندهی امنیه‌ اخراج کرده است.

به گفته‌ی برکنارشدگان، این ۵۵ تن در شعبه‌های جنایی، مخابره، بلوک، ترافیک و شعبه‌ی تأمینات فرماندهی امنیه‌ی سنگ‌تخت‌وبندر کار می‌کردند و شماری هم در دو پسته‌ی شیخ‌علی و سنگ‌تخت‌وبندر، به عنوان پلیس ایفای وظیفه می‌کردند.

کارمندان برکنارشده، به شهر نیلی، مرکز دایکندی رفته ‌اند و با فرماندهی امنیه‌ی این ولایت موضوع را در میان گذاشته و خواهان رسیدگی به مشکل شان شده‌ اند؛ اما نتوانسته اند، به حقوق شان دست یابند. نظرمحمد، می‌گوید: «قمندان گفت که خیر است، ما این قضیه را پی‌گیری می‌کنیم و حل می‌کنیم. شما نگران نباشید.»

برکنارشدگان، هم‌چنین با فیضانی، رییس استخبارات دایکندی نیز، صحبت کرده ‌اند. یکی از این افراد، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید: «او در ابتدا گفت که منفک‌کردن این همه نفر، از صلاحیت قمندان و ولسوال یک ولسوالی نیست. ما در شورای ولایتی، جلسه‌ی اضطراری برگزار می‌کنیم و روی این مسئله بحث می‌کنیم. شما بروید پیش ساختمان شورای ولایتی منتظر باشید.» او، می‌افزاید که پس از دو-سه ساعت، وقتی می‌خواهند از نتیجه‌ی جلسه آگاه شوند، به آن‌ها گفته می‌شود که جهاد نکرده اند و باید خود شان را ثابت کنند. «اگر ثابت نکنید، روز چهارشنبه -۲۱ سرطان- منفکی شما از سوی قمندانی ولایت نیز منظور خواهد شد.»

جان‌علی رستمی –نام مستعار- یکی دیگر از کارمندان برکنارشده، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید: «عبدالمنان رحمانی، وقتی ما را اخراج کرد و افرادش حتا نگذاشتند وسایل شخصی ‌مان را برداریم، قمندان امنیه به هم‌کاری ولسوال این ولسوالی، مکتوب منفکی ما را بدون طی‌ مراحل قانونی، از دنبال ما به اداره‌ی قمندانی امنیه‌ی دایکندی فرستاد. فعلاً هم این مکتوب در آن ‌جا است.»

طالبان در نزدیک به دو سال گذشته، به شکل‌های مختلف گاه آشکار و گاه در خفا، تلاش کرده اند که اداره‌های حکومتی به شمول نهادهای امنیتی را از حضور افراد غیرطالب به ویژه غیرپشتون خالی کنند که برکناری ۵۵ کارمند هزاره‌ی فرماندهی امنیه‌ی ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر نیز، در همین راستا انجام شده است.