حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی: از زندان‌های طالبان نظارت شود

جاده‌ی ابریشم: جنبش شنبه‌های ارغوانی، در واکنش به نشر اعتراف اجباری منیژه صدیقی از سوی گروه طالبان، می‌گویند که نهادهای مدافع حقوق بشر، حرکت‌های اعتراضی و سازمان ملل متحد، باید از زندان‌های طالبان نظارت کند.

این جنبش، امروز (شنبه، ۱۸ حمل) با صدور اعلامیه‌ای، اعتراف اجباری از منیژه صدیقی را خلاف ارزش‌های حقوق‌بشری خوانده و می‌گوید: «طبیعی است که منیژه صدیقی جهت رهایی خود، مجبور شده حرف‌های طالبان را تأیید کرده و بگوید که شکنجه نشده و از وضعیت صحی خوبی برخوردار است.»

جنبش شنبه‌های ارغوانی، هم‌چنان خواستار رهایی فوری زندانیان سیاسی، خبرنگاران، نظامیان پیشین، فعالان مدنی و حقوق بشر از زندان‌های طالبان شد.

اعضای این جنبش، می‌گویند که شماری از معترضان زن، فعالان سیاسی و مدنی در زندان‌های طالبان به سر می‌برند که اسم‌های شان تا اکنون رسانه‌ای نشده است.

در اعلامیه‌ی جنبش شنبه‌های ارغوانی آمده: «طالبان هم‌ مانند دور اول حاکمیت شان، ظلم و جنایات بی‌شماری را مرتکب شده، صدها فعال مدنی، خبرنگار، نظامیان حکومت پیشین، افراد بی‌گناه و زنان معترض را زندانی و حتا مورد آزادواذیت جنسی قرار داده اند.»

منیژه صدیقی چند روز پیش در یک نشست خبری سازمان‌دهی‌شده از سوی طالبان در زندان، گفت: «فقط می‌خواهم پیش فامیل خود برگردم. می‌خواهم مرا آزاد کنند. به ‌خاطری که بی‌گناه هستم. اگر تنها جرمم تظاهرات است، شش ماه را [در زندان] تیر کردم.»

منیژه صدیقی، عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان، در ۱۷ میزان سال گذشته از کارته‌ی نو شهر کابل بازداشت شده و تا اکنون در زندان به سر می‌برد.