Slide Show

تحریم کارساز نشد؛ جشنواره دمبوره با گسترده‌گی تمام برگزار شد

 

عزیزه عزیزی
هفته‌ی گذشته ولایت بامیان میزبان نخستین جشنواره‌ی بزرگ دمبوره با حضورداشت هنرمندان و اشتراک کننده‌هایی از ولایت مختلف کشور بود.
در این جشنواره دو گروه هنری و شماری از هنرمندان محلی و ملی کشور به‌منظور هنرنمایی در این از کابل به بامیان رفته بودند؛ صفدر توکلی هنرمندی که سابقه‌ی نزدیک به ۵ سال دارد و وحید قاسمی و گروه‌های هنری دیگری نیز از کابل و بامیان در این جشنواره برای اشتراک کننده‌ها آواز خواندند.
جشنواره‌ی بزرگ دمبوره در دو روز برگزاری شد. مقام‌های محلی بامیان در محفل افتتاحیه‌ی این برنامه از صفدر توکلی آوازخوان محلی و دمبوره‌نواز پرآوازه‌ی کشور تقدیر کردند و با اهدای تندیسی، لقب پدر موسیقی هزاره (دمبوره) را نیز به او اهدا کردند.
مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که پس‌ازاین همه‌ساله این تندیس به یکی از بهترین دمبوره‌نواز و محلی خوانان هنر بومی و هزاره‌گی به‌پاس کارهای هنری‌اش اهدا خواهد شد.
این جشنواره با حضور هزاران اشتراک کننده از ولایت‌های مختلف کشور با شور و شوق و هلهله‌ی بسیار در پارک ولایت برگزار شد.
مسئولان محلی بامیان هدف از برگزاری این جشنواره را رشد صنعت گردشگری، تشویق هنرمندان محلی و دمبوره‌نوازان و تقویت موسیقی و به معرفی گرفتن هنر اصیل و بومی هزاره‌گی عنوان کردند.
احمد حسین احمد پور سرپرست ریاست اطلاعات فرهنگ ولایت بامیان گفت: «هنر دمبوره و هنر اصیل هزاره‌گی را درمجموع برای مردم یک‌بار دیگر به معرفی بگیریم. از هنرمندان مناطق  مرکزی افغانستان و کسانی که سال‌های سال با مشکلات زیاد و دست پنجه نرم کردند و هنر موسیقی و موسیقی اصیل هزاره‌گی که همان دمبوره است را زنده نگه‌داشته در شرایط خیلی دشوار با مشکلات خیلی زیاد اینان دست پنجه نرم کردند.»
اشتراک کننده‌گان نیز از برگزاری این جشنواره ابراز خرسندی کردند. اشتراک کننده‌های جشنواره به این باورند که برگزاری چنین برنامه‌ها سبب همدلی و شادمانی در میان شهروندان کشور می‌شود و به روحیه جوانان و تمام قشر رنج‌دیده و غم‌دیده این  کشور تأثیر مثبت دارد.
حسین دانشور، یکی از اشتراک کننده‌گان می‌گوید « از طریق این برنامه‌ها خنده بر لبان مردم جاری می‌شود و لحظاتی گرد هم جمع شوند و شاد و خوش باشند. غم‌هایی که دارند از طریق این برنامه‌ها دور می‌شود. درمجموع تأثیرات مثبت دارد.»

مخالفت شورای علما بی‌تأثیر بود
جشنواره‌ی بزرگ دمبوره باشکوه و گسترده‌گی تمام در ولایت بامیان مرکز افغانستان برگزار شد و پای هزاران اشتراک کننده را از ولایت‌های هم‌جوار به آن شهر باستانی کشاند.
درحالی‌که شورای علمای شیعه بامیان مخالفت شدید خود با برگزاری این جشنواره اعلام کردند و حتا با نشر اعلامیه‌ای آن را تحریم کرده بودند.
اما این مخالفت و تحریم علما کارساز واقع نشد، کاربران شبکه‌های اجتماعی، باشنده‌های بامیان و حتا شماری از علما این برخورد شورای علمای بامیان با جشنواره دمبوره را انتقاد کردند.
برگزاری نمایشگاه‌های هنری و صنایع‌دستی
در کنار برگزاری جشنواره دمبوره و اجرای موسیقی، نمایشگاه صنایع‌دستی زنان بامیان نیز برپاشده بود که طی دو روز صدها تن از این نمایشگاه دیدن کردند.
مردم و مقام‌های محلی بامیان به این باورند که برگزاری چنین برنامه‌ها مخصوصاً جشنواره‌ها، بر رشد اقتصاد مردم این ولایت تأثیر مثبت می‌گذارد و بانوانی که در راستای صنایع‌دستی فعالیت دارند، نیز می‌توانند محصولات هنری‌شان را به نمایش بگذارند و با فروش آن به اقتصاد خانواده‌هایشان کمک کنند.
فاطمه نظری یکی از بانوانی پیشه‌کار بامیان است که در شهر بامیان فروشگاه محصولات هنری و صنایع‌دستی دارد. وی دراین‌باره گفت: «مردم امروز از صنایع‌دستی که ما اینجا داریم آمدند دیدن کردند و زیاد خریداری کردند واقعاً برگزاری این جشنواره برای مردم بامیان و برای ما که دکان‌داریم در بالا بردن اقتصاد نقش اساسی دارد.»
در این جشنواره بازی‌های ورزشی و هنری سر کس نیز از سوی ورزشکاران مرکز سر کس به اجرا گذاشته شد که مورد استقبال و تشویق اشتراک کننده‌گان  قرار گرفت.
گفتنی است که در جشنواره‌ی دمبوره حضور بانوان تماشاگر و خواننده‌گان و آوازخوانان زن نیز چشم‌گیر بود.
بامیان در مرکز کشور یکی از ولایت‌های باستانی و فرهنگی است و این ولایت همه‌ساله شاهد برگزاری چندین جشنواره و کنسرت‌های موسیقی از هنرمندان مختلف کشور می‌باشد.

About the author

مدیر وبسایت

مدیر وبسایت

Add Comment

Click here to post a comment